آتشکده تاریخی حسن زوردار گیلانغرب یادگاری از دوره ساسانیان

به گزارش مهسان بلاگ، آتشکده حسن زوردار یا خالوخالو در مجموعه ای به وسعت 20 هکتار اثری از دوره ساسانیان است که محل استقرار انسان ها از دوره اشکانی تا اسلامی بوده که این بنای تاریخی در 800 متری شمال غربی شهر گیلانغرب در استان کرمانشاه واقع شده است.

آتشکده تاریخی حسن زوردار گیلانغرب یادگاری از دوره ساسانیان

ایرنا: اثر تاریخی امام زاده حسن زوردار در داخل حریم زمین های کشاورزی روستای بینه گرد یا خالو خالو واقع است که در تاریخ 25 اسفند سال 79 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با انتها یافتن حکومت ساسانیان و برپایی حکومت اسلامی در ایران، این آتشکده نیز به مانند بعضی دیگر از آتشکده های کشور تغییر کاربری پیدا کرد و گویا در دوره سلجوقیان به محلی برای برپایی آیین های مذهبی تبدیل شد.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، قدیمی ترین اشاره به این بنای تاریخی در سال 1977 میلادی توسط باستان شناس بلژیکی لوئیس واندنبرگ اجرا شده که طی بازدیدی که از منطقه گیلان غرب داشته از بنای حسن زوردار تصویری ثبت نموده که در آن بخش گنبددار مرکز چهارطاقی سالم بوده و از این نظر این عکس حائز اهمیت است.

سال گذشته برای نخستین بار فصل اول کاوش این بنای تاریخی با یک میلیارد ریال آغاز شد که با توجه به نامناسب بودن زمان کاوش و وقوع سیلاب طی 2 مرحله صورت گرفت.

فصل نخست کاوش برای معین حریم و عرصه آتشکده

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب گفت: صدور مجوز کار کاوش فصل اول این اثر تاریخی برای معین حریم و عرصه در فاصله 1500متری شهر گیلانغرب زمستان سال گذشته صورت گرفت.

سیروس ادیب اضافه نمود: براساس نقشه تهیه شده از عرصه و حریم، این اثر تاریخی 20 هکتار عرصه دارد که چهار تا پنج تپه تاریخی را در بر میگیرد.

وی گفت: قرار دریافت این اثر تاریخی در حریم زمین های کشاورزی دلیلی بر آن شد که کار کاوش از همین زمین ها آغاز گردد از این رو در 2 مرحله کاوش فصل اول در ابعاد 16*16 متری، بخش زیادی از سازه اصلی آتشکده نمایان شد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب گفت: در سازه اصلی اثر تاریخی که در نتیجه کاوش فصل اول به دست آمد پایه های گنبد، رواق، محل طواف، صندلی آتش و الحاقی همانند انبار کشف شد.

ادیب همچینن از دیگر دستاوردهای کاوش فصل اول را به دست آوردن مواد فرهنگی بیان نمود که گمان زنی می رود که از دوران ماد تا عصر قاجار را در برگیرد.

او مطرح نمود: آتشکده نمایان شده در جریان کاوش های فصل اول در هر دوره ای کاربری خاص خود را داشته، به گونه ای که در زمان ساسانیان و اشکانیان محلی برای پرستش آتش، در دوره اسلامی کارگاه ذوب فلز و در دوره مغولان و ایلخانان به امامزاده تبدیل شده است.

رئیس میراث فرهنگی گیلانغرب مطرح نمود: قطعات سفالی مربوط به دوره های مختلف و نیز وسایل مربوط به ذوب فلز از جمله مواد فرهنگی از دوره های اشکانی، اسلامی، ایلخانی و صفویه هستند که در این محوطه کشف شده است.

وی با بیان اینکه تنها چهار پایه تاق های این بنای تاریخی سالم مانده و حدود 2 متر از ارتقاع بنا در زیرخاک مدفون است، ادامه داد: مردم محلی پس از وقوع انقلاب نیز به واسطه پیشینه این مکان در برگزاری مراسم مذهبی در فضای داخل چهارپایه، یک تاق گنبدی ساختند که در زمان جنگ تحمیلی، این گنبد فرو ریخت و اکنون بقایای آن وجود دارد.

کشف آتشکده در فصل اول کاوش

باستان شناسان پس از یک فصل کاوش در محوطه حسن زوردار کرمانشاه دریافتند که بنای چهار طاقی قرار گرفته در وسط این محوطه یک آتشکده است.

طبق گفته سرپرست هیات باستان شناسی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بنای چهارطاقی در مرکز محوطه حسن زوردار در حاشیه شمالی شهر گیلان غرب، در ماه های دی و بهمن پارسال در مدت 25 روزِ کاری معین عرصه و حریم با هدف تعیین کردن پلان بنا، کارکرد، معین قدمت و درانتها مرمت انجام شد.

پیمان منصوری اضافه نمود: در طی یک فصل کاوش باستان شناسی حدود 240 متر مربع از کُل مجموع این بنا از زیرِ خاک بیرون کشیده شدکه در مجموع این بنا حدود 2 متر آوار دارد و در ارتفاع بخش هایی از دیوارهای آن دست کم چهار متر بِه جا مانده است.

این باستان شناس گفت که در فصل اول کاوش تعیین شد که این بنا یک آتشکده بوده و دارای یک چهارطاق مرکزی و فضای مستطیلی در اطراف است که احتمالا راهروی طواف بوده است.

منصوری با بیان اینکه فضای مرکزی شامل یک چهارطاقی است که در مرکز آن یک فضای دایره دیده می گردد، توضیح داد: شواهد نشان می دهد این فضای دایره دارای گُنبد بوده و یک بخش الحاقی و جدیدتر از بنای اصلی چهارطاقی است.

وی با اشاره به این نکته که این بنا در دوره های اسلامی دوباره مورد استفاده قرار گرفته گفت: در بخش غربی تا جنوب غربی (خارج از راهروی طواف) یک کارگاه ذوب آهن وجود دارد که در آن حدود 15 کوره و سرباره های آهن یافت شد.

این باستان شناس توضیح داد: به نظر می رسد این کارگاه متعلق به دوران اسلامی و قرن های هفت تا هشت هجری باشد.

او گفت: در بخش جنوب شرقی بنا (خارج از راهروی طواف) هم 2 تدفین کشف شد که اولی متعلق به یک بزرگسال و دومی متعلق به یک کودک و جهت جغرافیائی این تدفین ها شمال غربی- جنوب شرقی است و این تدفین ها فاقد اشیاء و متعلق به دوره اسلامی هستند.

منصوری اضافه نمود: همچنین احتمالا حاشیه این بنا بعد از اسلام به عنوان گورستان نیز مورد استفاده بوده است.

وی گفت: با توجه به حجم آوار سنگین این بنا (حدود 2 متر)، برای دستیابی به اطلاعات جامع تر یک فصل دیگر عملیات کاوش ضروری است تا بخش های شمال شرقی تا شرقی آن پاک سازی گردد.

سرپرست هیات باستان شناسی با بیان اینکه پروژه کاوش بنای چهارطاقی خالوخالو (حسن زوردار) گیلان غرب کرمانشاه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت، اضافه نمود: انتظار می رود میراث فرهنگی استان کرمانشاه بودجه لازم برای فصل دوم کاوش این بنای ارزشمند را اختصاص دهد تا مابقی عملیات کاوش بلافاصله ادامه یابد.

علاوه بر آتشکده خالوخالو، دیگر آتشکده مهم گیلانغرب، آتشکده سراب مورت است که در جوار کاخ اربابی ساخته شده و به وسیله پلی تاریخی به هم وصل شده اند که در طول زمان این پل از بین رفته است.

در سال های گذشته کاوش های باستان شناسی در کاخ اربابی و آتشکده سراب مورت انجام گرفته که منجر به نتایج و کسب آثاری از دوره اشکانی در این 2 بنا شده است.

آتشکده تپه خورشید موالی از دیگر آتشکده های مهم دشت گیلانغرب است که تاکنون روی آن کاوشی انجام نگرفته است و آتشکده قلا، چیا ولگه و قدمگاه عباس یا چهارقوله به عنوان دیگر آتشکده های مهم در گیلانغرب هستند.

در شهرستان گیلانغرب 406 اثر تاریخی ثبت ملی شده است.

قدیمی ترین شی تاریخی کشف شده تاکنون در ایران، یک تبر سنگی با قدمت 125هزار سال پیش از میلاد مسیح است که این اثر تاریخی در گیلانغرب کشف شد و اکنون در موزه ملی کشور نگهداری می گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13236

به "آتشکده تاریخی حسن زوردار گیلانغرب یادگاری از دوره ساسانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشکده تاریخی حسن زوردار گیلانغرب یادگاری از دوره ساسانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید