با معروف ترین غذاهای محلی ساری آشنا شویم

به گزارش مهسان بلاگ، در خطه شمال ایران، غذاهای بسیار متنوعی وجود دارند. در هر شهر و منطقه ای از این بخش، غذاها متفاوت بوده و هواداران ویژه خود را دارند. در سفر به هر کدام از این شهرها توصیه می کنیم حتما از غذاهای مخصوص آن ها تست کنید. ساری یکی از شهرهایی بوده که غذاهای متنوع و جذابی را می توان در رستوران های آن پیدا کرد. معروف ترین غذاهای محلی ساری طبخ راحتی دارند، طعم آن ها بیشتر ترش بوده و از مواد غذایی مانند سیر، تخم مرغ، کدو و انار بدست می آیند. در این مطلب بعضی از غذاهای محلی معروف ساری را معرفی نموده و طرز پخت آن ها را ارائه داده ایم.

با معروف ترین غذاهای محلی ساری آشنا شویم

خورشت آلو

خورشت آلو از جمله معروف ترین غذاهای محلی ساری بوده که در آن از آلو استفاده شده است. دیگر مواد سازنده اش گوشت گوسفندی، پیاز، زعفران، خلال بادام، گلاب، شکر، نمک و فلفل هستند. طرز پخت این غذای محلی به این صورت بوده که ابتدا گوشت و پیاز را کمی پخته و با کمی آب جا می اندازند. بعد از پخت گوشت، آلو و دیگر مواد به آن افزوده خواهند شد. ریختن شکر در این غذا بستگی به سلیقه غذایی هر فرد دارد. اگر می خواهید می توانید اواخر پخت این غذا مقداری شکر به آن بیفزایید

ته چین گوشت

در بسیاری از رستوران های ساری ته چین گوشت وجود دارد. در این غذا از برنج، گوشت قرمز، سیب زمینی، آلو، چغندر و چندین ادویه بهره برده می شود. طرز تهیه این غذا به این شکل بوده که برنج را آب کش نموده، سپس پیاز، سیب زمینی و چغندر را با هم ادغام می نمایند. در کف قابلمه یک لایه برنج، یک لایه گوشت پخته شده و یک لایه مخلوط پیاز، سیب زمینی و چغندر را ریخته و همینطور لایه ها را ادامه می دهند. بعد از تمام شدن لایه ها درب قابلمه را قرار داده و به مدت 3 تا 4 ساعت اجازه می دهند تا این مورد از غذاهای محلی معروف ساری آماده شود.

شیشه ناز

یکی از معروف ترین غذاهای محلی ساری، شیشه ناز است. اگر چه اسم این غذا عجیب به نظر می آید، اما طعم فوق العاده خوشمزه ای دارد. مواد اولیه این غذای بسیار لذیذ گوشت قرمز، تخم مرغ، انار، آب انار، پیاز، روغن، شکر، گردو، کنجد و زردچوبه هستند. برای تهیه شیشه ناز باید در ابتدا گوشت را به همراه روغن، پیاز و زردچوبه کمی تفت داده و بعد از تفت دادن این مواد، گردو، کنجد و دانه های انار آسیاب شده اضافه می شوند. بعد از کمی تفت دادن، کمی آب اضافه شده و می گذارند غذا با حرارت ملایم جا بیفتد. بعد از تهیه، تخم مرغ نیمرو یا به هر شکل دیگری به خورشت اضافه می شود.

اسپناساک

اسپناساک غذای بسیار مفیدی برای بیماری های مربوط به استخوان و رشد و استحکام استخوان است. در این غذا همانطور که از اسمش معین است، اسفناج وجود دارد. دیگر مواد غذایی موجود در آن گوشت قرمز یا تخم مرغ، پیاز، برگ سیر، نعناع و ادویه های مختلف هستند. برای طبخ این مورد از غذاهای محلی معروف ساری باید اسفناج تازه و خرد شده را با پیاز تفت داد، سپس بقیه مواد به اضافه مقداری آب به این ترکیب اضافه گردند. بعضی در این غذا از گوشت و بعضی دیگر از تخم مرغ استفاده می نمایند. یک تخم مرغ نیمرو شده را علاوه بر تخم مرغ ریخته شده داخل غذا، می توان به عنوان تزئین قرار داد.

کدو بره

اگر به دنبال غذایی رژیمی در بین غذاهای محلی معروف ساری هستید، کدو بره را به شما سفارش می شود. کدو بره طبخ بسیار آسانی دارد و بسیار مقوی است. در این غذا از کدو سبز، گوجه، تخم مرغ، پیاز، سیب زمینی، سیر و ادویه های مختلف بهره می برند. برای تهیه این غذا باید ابتدا سیر و پیاز را با یکدیگر پخت دهید، در ادامه سیب زمینی های نگینی را افزوده و اجازه داده تا با کمی آب پخته شود. بعد از پخت، سیب زمینی، کدو، گوجه و در آخر تخم مرغ هم زده را به مواد بیفزایید.

مالابیج

یکی از غذاهایی که هم در ساری و هم در رشت می توان پیدا کرد و جز غذاهای محلی آن ها بوده، مالابیج است. اگر به غذاهای دریایی علاقمند هستید، حتما مالابیج یا مالاتا (نام دیگر این غذا) را تست فرمایید. مازندرانی ها این غذا را بر روی ذغال می پزند و از آن در میهمانی های شام استفاده می نمایند. اجزای سازنده این غذا ماهی سفید، گردو، سبزی و ادویه (گلپر، فلفل و نمک) هستند. طرز پخت مالابیج بسیار آسان است. ابتدا باید ماهی سفید را پاک و توی شکمش را خالی کرد. در داخل شکمش گردو، ادویه های مختلف و سبزی های معطر محلی قرار داده و سپس آن را بر روی ذغال یا داخل فر کباب کنید.

کدو مسما

مازندرانی ها در غذاهای خود از کدو و کدو حلوایی بسیار استفاده می نمایند. یکی از غذاهایی که کدو جز اصلی آن به حساب می آید، کدو مسما است. جا افتادن این خورشت بی مثال از جمله نکات اصلی در طبخش است. برای طبخ این غذای مازندرانی از کدو، گوشت قرمز، پیاز، آبغوره، آبلیمو، رب، زردچوبه، نمک و فلفل استفاده می شود. طرز تهیه خورشت کدو مسما به این صورت بوده که ابتدا باید پیازهای نگینی را سرخ و سپس گوشت قرمز تکه شده و رب را به آن بیفزایید. کدوها را جداگانه سرخ کنید. در انتهای پخت خورشت، آبغوره، ادویه و همچنین کدوهای سرخ شده را بدان اضافه نموده و یک ساعت زمان دهید تا کامل پخته شود.

کئی انار

کئی انار از جمله غذاهایی بوده که در آن انار به کار برده شده است. مازندرانی ها به کدو حلوایی، کئی می گویند که نشان می دهد کئی انار ترکیبی از کدو حلوایی و انار است. این غذای فوق العاده مقوی برای افرادی که دچار کم خونی هستند، بسیار مناسب است. مواد سازنده این غذا شامل، کدو حلوایی، انار، لوبیا چیتی، عدس، سیر، گردو و ادویه هایی مانند زردچوبه و نمک هستند. طرز تهیه کئی انار به این صورت بوده که در ابتدا باید انارهای دان شده و لوبیا چیتی را جدا جدا نیم پز کرد، سپس باید آن ها را با کدو حلوایی ترکیب نموده و مدتی روی شعله گاز قرار داده تا خوب پخته شوند. در همین حین گردو، پیاز، سیر و زردچوبه و نمک را با کمی روغن پخته و بعد از تفت دادن، کمی آب رویش می ریزند تا به طور کامل پخته شود. در آخر، زمانیکه مواد پخته شدند با یکدیگر ترکیب شده و آماده سرو هستند. کئی انار سرشار از پتاسیم و ویتامین ث بوده که جذب آهن را افزایش می دهد.

بشته واش

در این غذا از اسفناج، عدس، پیاز، سیر، زردچوبه، فلفل و نمک بهره می برند. برای تهیه این غذا در ابتدا باید عدس را کامل بپزید. بعد از پخت عدس، اسفناج، سیر و پیاز را به آن اضافه نموده و اجازه می دهید کم کم با هم پخته شوند. بعد از مدتی ادویه ها را به آن اضافه نموده و حرارت را کم کنید تا حداقل به مدت 2 ساعت پخته شود. در این آش از زیره و آب نارنج استفاده می شود.

ترش سماق

ترش سماق یک نوع خورشت بسیار مقوی بوده که مواد سازنده اش سینه مرغ، سبزی خورشتی، لوبیا قرمز، سماق، آبغوره، غوره، پیاز و سیر هستند. طرز تهیه این غذای مقوی به این صورت بوده که ابتدا باید پیاز و سیر را ریز خرد کرد و در روغن کمی تفت داد. سپس، گوشت سینه مرغ را به همراه ادویه های مختلف و سماق اضافه نموده و اجازه می دهید این مواد به مدت یک ربع تفت داده شوند. بعد از گذشت این زمان، سبزی هایی که از قبل سرخ نموده اید و لوبیاهای آب پز شده را به مواد بیفزایید. مقدار سماقی که به غذا اضافه می کنید، بسیار مهم است، چون اگر بیش از حد باشد، ممکن است خورشت شما تلخ شود. پس، با چند بار درست کردن این غذا میزان سماق دستتان می آید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همگردی
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 40963

به "با معروف ترین غذاهای محلی ساری آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با معروف ترین غذاهای محلی ساری آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید