بررسی بازی لیتل نایتمرز؛ کوچک اما پرفروغ

به گزارش مهسان بلاگ، در این مطلب می خواهیم به بررسی بازی لیتل نایتمرز بپردازیم. اثری که در سبک پازل پلتفرمر قرار می گیرد و تجربه آن به طرفداران این ژانر کاملا توصیه می شود. این بازی توسط Tarsier Studios و در سال 2017 برای پلتفرم های ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و رایانه های شخصی عرضه شده است. به علاوه پورت نینتندو سوییچ بازی در سال 2018 برای این کنسول محبوب ساخته شد.

بررسی بازی لیتل نایتمرز؛ کوچک اما پرفروغ
  • تریلر گیم پلی Little Nightmares 2

اولین برخورد

شخصیتی با بارانی زردرنگ که به نظر می آید درون یک کیف قرار گرفته، از خواب بیدار می گردد و آغاز به حرکت می کند. محیط بسیار تاریک است و به محض راه افتادن، او چیزی مانند یک فندک را روشن می کند. هنگام راه رفتن، صدای باران در پس زمینه شنیده می گردد. جنبه های بصری بازی بسیار فراتر از انتظاراتم است و هنگام دیدن رفلکشن نور فندک در آب، شگفت زده شدم. آغاز بازی بسیار مشابه اینساید و لیمبو است. با این حال از همان ابتدای کار متوجه می شوید لیتل نایتمرز با این آثار هم تفاوت دارد. مثلا شخصیت اصلی علاوه بر حرکت در جهت عادی و از چپ به راست می تواند در جهات دیگر هم حرکت کند. پس از پریدن روی یک تخت و عبور از یک دریچه وارد اتاقی می شویم که فضای کاملا متفاوتی دارد. انگار یک نفر خود را دار زده و ما فقط پاهایش را می بینیم. با توجه به آنکه جثه شخصیت اصلی بسیار کوچک است، باید جایگاه کوچکی که زیر پای فرد مرده قرار گرفته را جابه جا کنید و به سمت در ببرید تا بتوانید به دستگیره برسید.

پس زمینه ها بسیار پویا هستند و سکوت ترسناک موجود در بازی، اصلا خوشایند نیست؛ به خصوص پس از آنکه از کنار یک جسد آویزان عبور کرده باشید. اجسامی در پس زمینه تکان می خورند ولی به علت تاریکی فضا، قادر به تشخیص آن ها نیستیم. هنگامی که از روی چوب ها عبور می کنید، یکی از چوب ها می شکند و سقوط می کنید. سقوطی که موجب مرگ شما نمی گردد. البته احتمالا شما هم آرزو می کردید که این افتادن به مرگ شما ختم می شد زیرا در زیرزمین، سوسک ها یا موجوداتی دیگر در حال حرکت و جنبش هستند. صدای باد و بوران هنگامی که با چنین فضایی ترکیب گردد، نتیجه نهایی کابوس وار است؛ به ویژه زمانی که حتی چند قدم جلوتر از خود را هم نمی توانید ببینید. برخی مواقع احساس می کنید که بازی نسبت به شما هم کمی بی رحم است. مثلا پس از آنکه دستگیره ای را کشیدید تا دری باز گردد، برای رسیدن به موقع به محل بعدی، باید حتما بدوید اما بازی هیچ راهنمایی در این زمینه بیان نمی کند.

شخصیت اصلی به اندازه کافی کوچک و تنهاست و هنگامی که دوربین بازی آغاز به زوم اوت و نشان دادن عظمت فضاها می کند، این کوچک بودن بیشتر به چشم می آید. چیزهایی مانند این نشان می دهند که شما هیچ قدرت خاصی ندارید. همان طور که گفتم، خبری از راهنما نیست و خود شما باید تشخیص دهید چه کاری منطقی است. اگر بازیکن بدون توجه به اهرمی که سر راهش واقع شده است به سمت دری فلزی و براق حرکت کند، با برق گرفتگی و مرگ مجازات می گردد. اگر خاطرتان باشد، یکی از اولین درهای بازی، علامتی مانند یک چشم بزرگ داشت. کمی بعد و در ادامه کار، یک چشم نگهبان از بالا بر رفت و آمدها نظارت می کند و در صورتی که مخفی کاری نکنید، مجبورید صحنه را دوباره تکرار کنید. چشم مکانیکی بازی را ترسناک تر از قبل می کند. با این حال تمام چیزهایی که دیدید در برابر چیزی که قرار است در موقعیت بعدی ملاقات کنید، مانند یک شوخی بچگانه می مانند. هنگامی که وارد اتاق بعدی می شوید، در پشت سرتان با باد بسته شده و موجودی مانند یک کودک وارد اتاق می گردد. زیر تخت تنها جایی است که می توانید پناه بگیرید و قطعا نمی خواهید با روشن کردن فندکتان، توجه او را به خود جلب کنید. آرام روی زمین می خزید و از روی تخت هایی که گویا متعلق به بچه ها هستند، عبور می کنید.

راه رفتن زیاد شما را خسته کرده و شخصیت اصلی از حرکت می ایستد. در همین شرایط، فردی ناشناس از پس زمینه ساندویچی را برای او پرتاب می کند. با این جملات باید شناخت نسبتا خوبی از فضای بازی پیدا کرده باشید.

  • بازی Little Nightmares II اواخر بهمن امسال منتشر خواهد شد

داستان

لیتل نایتمرز در یکی از طبقات پایینی The Maw آغاز می گردد. ماو سیستمی مانند یک کشتی است که از موجودات ترسناک و هیولاهای عجیب پر شده. شخصیت اصلی بازی دخترکی به نام سیکس است و ما در طول بازی، او را در تلاشش برای فرار از این کشتی همراهی خواهیم کرد. بازی با کابوس شخصیت اصلی آغاز می گردد؛ جایی که او در خوابش زنی نقاب دار را می بیند. سپس همان طور که در بخش قبلی گفتیم، او وارد لوکیشنی می گردد که زندان بچه ها نام دارد. این منطقه توسط یک موجود به نام دربان یا سرایدار حفاظت می گردد. خیلی زود، نگهبان از فرار دخترک مطلع می گردد. او شخصیت اصلی را به تله می اندازد و به لوکیشن The Lair می برد. پس از فرار از این منطقه، دختر توسط هیولا تعقیب می گردد. در جریان این تعقیب و گریز، دست نگهبان قطع می گردد. زمانی که در Kitchen یا آشپزخانه قرار داریم، سیکس برای چندمین بار گشنه می گردد. او این بار چاره ای جز خوردن موشی که در یک تله گیر افتاده، ندارد. پس از عبور از برخی قسمت ها و دیدن مهمانان، سیکس افرادی را می بیند که به Maw آمده اند تا غذاهای مخصوص آنجا را بخورند. با این حال، ناگهان مهمان ها رفتاری دیوانه وار از خود بروز می دهند و دخترک را تعقیب می کنند.

آن ها در مرز پیروزی قرار دارند اما دخترک در آخرین لحظات، از دست این آدمخوار ها فرار می کند. در این مقطع، سیکس دوباره احساس گشنگی می کند و یک Nome که در سر راهش قرار گرفته، تصمیم می گیرد ساندویچی به او بدهد. البته شرایط جور دیگری رقم می خورد. در انتها و در بخش the Ladys Quarters، شخصیت اصلی انتها زنی را که در خوابش دیده بود، ملاقات می کند. سیکس با ضعیف کردن زن، در هنگام گشنگی آغاز به خوردن گردنش می کند. در این زمان، شخصیت اصلی امکان جذب کردن ارواح موجودات زنده را پیدا می کند. در آخر او فرصت خروج از ماو را پیدا می کند.

فصل ها

اولین فصل بازی، در زندان می گذرد. این همان لوکیشنی است که سیکس در آن از خواب بیدار می گردد. کابین های مختلفی با درهای فلزی سنگین دیده می شوند که سیکس قادر به باز کردن بیشترشان نیست. در اینجا می توانید برای اولین بار نگهبان را ببینید. در این قسمت در اغلب لحظات تنها هستید. اگر به دقت لوکیشن مرد مرده را بررسی کنید، به نظر می آید که یک یادداشت زیر پایش واقع شده است؛ یادداشتی که قابل خواندن نیست.

انتخاب عنوان زندان برای این بخش به این معناست که بچه ها خلاف خواست خود در این محل نگهداری می شوند. حتی محل بازی هم برای آن ها در نظر گرفته شده اما امکان فرار وجود ندارد و درهای الکتریکی به همین دلیل در محیط قرار دارند. همچنین لوکیشنی مانند یک کافه هم در این قسمت به چشم می خورد که با رسیدن به آن، فردی ناشناس به سیکس غذا می دهد.

  • کابوس های بچگانه؛ نقدها و نمرات Little Nightmares منتشر شد

چپتر دوم که Lair نامیده می گردد، زمان بیشتری را به شخصیت نگهبان اختصاص می دهد. در این بخش سیکس و کودکی فراری توسط نگهبان زندانی می شوند. شخصیت اصلی باید ضمن فرار کردن از دست نگهبان، از آنجا خارج گردد. سیکس می تواند برای دسترسی به کلیدهایی که بالاتر از او قرار دارند، اشیا را به سمت آن ها پرتاب کند. نگهبان به صداهای ایجاد شده بسیار حساس است و در صورتی که شخصیت اصلی با بی دقتی راه برود، به دردسر خواهد افتاد.

سیکس می تواند با استفاده از یک ست تلویزیون، نگهبان را گمراه کند. برای بازیکنانی که علاقه مند به بخش های مخفی هستند، یک اتاق مخفی هم در این قسمت واقع شده است. بنابراین اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری بیابید، اتاق Survey room را پیدا کنید. بخش بعدی آشپزخانه است. در دموی بازی، بخش اصلی قابل بازی در همین قسمت بود. اگر سیکس در فریزرها باقی بماند، اتفاقی برای او نمی افتد.

آشپزها دیوانه بازی، شیفته خشونت و گوشت هستند. این دو نفر برای آشپز شدن به جهان آمده اند. همزمان با تکه تکه کردن قطعات و رسیدن به کارهای روزمره، آشپزها حضور عنصری ناشناس را در محل کار خود حس می کنند. افراد موذی هیچ جایی در آشپزخانه ندارند. آن ها از هیچ کاری برای از بین بردن نفوذی ها دریغ نخواهند کرد. دوقلوهای آشپز، هیولاهای انسان نمای فربه ای هستند که شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. بزرگترین تفاوت آن ها به نحوه قرارگیری چشمانشان برمی گردد. مانند باقی شخصیت های بازی، آن ها صحبت نمی کنند. با این حال شخصیت آن ها از طریق رفتارشان کاملا پیداست. با توجه به آنکه این دو نفر خود را مأمورین سیستم می دانند، سیکس هیچ امنیتی در نزدیکی آن ها نخواهد داشت. در نتیجه برای دریافت کلید در چپتر آشپزخانه، باید با احتیاط بسیار زیادی عمل کنید. به نظر می آید آشپزها چهره حقیقی خود را نمایش نمی دهند و آنچه که می بینیم، تنها یک ماسک باشد. قسمت بعدی اتاق مهمان ها است. طراحی این فضا تا حدی مانند رستوران های ژاپنی است. می توان گفت این بخش یک سالن بزرگ غذاخوری است که به ورودی اصلی Maw متصل می گردد. به غیر از سالن غذاخوری، امکانات تفریحی و اقامتی دیگری هم در این بخش برای مهمانان در نظر گرفته شده. سیکس پس از برخورد با شخصیت The Lady وارد سالن می گردد و تعداد زیادی از افراد حاضر در آن را هم می کشد. در طرح های اولیه بازی قرار بود سیکس به نوعی به مهمان خدمت رسانی کند؛ به عنوان مثال با شستن آن ها یا سرو کردن غذاها.

بخش The Ladys Quarters چپتر انتهایی بازی است. این قسمت تقریبا خانه کوچکی است که شخصیت منفی اصلی در آن سکونت دارد. دکوراسیون و طراحی این قسمت، خاص و گران قیمت محسوب می گردد. این همان جایی است که سیکس توسط لیدی مورد حمله قرار می گیرد. تقریبا تمام آینه های این بخش شکسته هستند. سیکس باید تنها آینه سالم را پیدا کند تا لیدی را شکست دهد. پس از کشتن شخصیت منفی اصلی، تقریبا دیگر هیچ چیز جلودار سیکس نیست زیرا او قادر است با جادوی تاریکی که کسب کرده، دشمنانش را از میان بردارد. آخرین نکته ای که می خواهم تنها اشاره ای جزئی به آن داشته باشم، تفاوت میان سیکس و دختر با بارانی زرد رنگ است. برخی تئوری ها می گویند سازندگان از طریق شباهت ها سعی داشتند باعث گمراه شدن بازیکنان شوند تا آن ها فکر کنند این دو در واقع یک نفر هستند. اما بر اساس فرضیات مطرح شده، با رسیدن به نقطه اوج بازیست که تازه پی می برید آن ها دو شخصیت متفاوت هستند. با توجه به آنکه لیتل نایتمرز بازی بسیار پیچیده ای است، درباره این موضوع اظهار نظر قطعی نمی کنم تا بازیکنان خودشان به یک نتیجه گیری کامل برسند.

گیم پلی

سیکس بر خلاف بسیاری از بازی های هم سبک، محدودیتی در حرکت و جابه جایی خود ندارد. او می تواند در جهت های دلخواه حرکت کرده و از روی اجسام بپرد، آن ها را هل دهد یا از روی وسایل بالا رود. همچنین امکان برداشتن و پرت کردن اشیا هم وجود دارد. به علاوه می توانید از فندکی که در اختیار دارید برای روشن کردن جهت یا لامپ هایی که در لوکیشن های مختلف وجود دارند، استفاده کنید. بخش های مخفی کاری هم در بازی به چشم می خورند و در برخی از موقعیت ها راهی به جز پنهان شدن وجود ندارد. باید گفت لحظات مخفی کاری در کنار چینش مناسب پازل های بازی، بالانس خوبی را در گیم پلی ایجاد کرده است. تازه واردان ممکن است با برخی مسائل روبرو گردند اما قدیمی های ژانر بعید است در هنگام تجربه لیتل نایتمرز، احساس غریبی کنند.

شخصیت ها

سیکس و لیدی: سیکس شخصیت اصلی بازی است که هدفش خروج از این زندان و رسیدن به زنی است که در کابوس ابتدای بازی مشاهده کرده. لیدی یا زن، شخصیت منفی اصلی داستان است که ماسکی سفید رنگ دارد. او این سیستم را با قدرت های خاصش کنترل و اداره می کند.

نومز و لیچز: نوم ها موجودات کوچک، بچگانه و انسان نمایی هستند که اغلب در حال فرار و تکان خوردن در گوشه و کنار لوکیشن ها دیده می شوند. لیچز ها هم همان طور که نامشان تعیین است، کرم هایی هستند که خون قربانی خود را می مکند.

نگهبان و هیولای کفش: نگهبان یک موجود با دستانی دراز، کور و ظاهری نیمه انسانی است که از زندان بچه ها مراقبت می کند. هیولای کفش یکی از شخصیت های منفی و نامریی است. با وجود آنکه ظاهر آن تعیین نیست، می توان موقعیت مکانی او را از طریق جابه جا شدن کفش های اطرافش متوجه شد. روبرو شدن با این هیولا، یکی از لحظات جذاب و ترسناک بازی قلمداد می گردد.

آشپزهای دوقلو و مهمانان: این آشپزها دو برادر دو قلو و بسیار بی رحم هستند که غذای مهمان های ویژه را آماده می کنند. مهمان ها افراد ویژه ای هستند که به قصد تفریح و لذت به این محل می آیند.

بچه ها و سایه سیکس: افراد کوچک مانند سیکس که پس از دزدیده شدن، در ماو نگهداری می شوند تا تبدیل به غذا شوند. سایه سیکس موجودی ناشناس است که در زمان های گرسنگی شخصیت اصلی ظاهر می گردد.

بازی در ابتدا قرار بود گرسنگی یا Hunger نام بگیرد. احتمالا این نام گذاری به خصوصیات شخصیت اصلی یعنی سیکس مربوط می گردد. بیشتر کاربران معتقدند تغییر نام بازی بیشتر به این خاطر بوده که سازندگان تصور می کردند در این صورت، هنگام جستجوی نام بازی در گوگل، خریداران احتمالا با عناوینی نظیر هانگر گیمز روبرو خواهند شد. یقینا سازندگان نمی خواستند تبلیغ رایگانی برای آن کتاب ها انجام دهند. بازی در برخی بخش ها از آثار Hayao Miyazaki نظیر انیمه بسیار مشهور Spirited Away الهام گرفته است.

انتها بندی بازی

با توجه به آنکه لیدی از برخورد با آینه ها اجتناب می کند، هرگز بازتاب خود را ندیده است. شخصیت اصلی پی می برد که تنها راه مبارزه با لیدی، استفاده از این نقطه ضعف است. لیدی همواره ترجیح می داد در سایه ها باقی بماند ولی سیکس پس از یافتن یک آینه، سعی می کند به درستی از نور استفاده کند. از همین راه، سیکس او را مجبور به تماشای خود می کند و این موجب ضعیف شدن زن می گردد. پس از شکست خوردن، سیکس قدرت های او را جذب می کند و از سیستم خارج می گردد. خروجش از آنجا، توجه Nome های باقیمانده را به او جلب می کند.

با انتها یافتن بازی و نمایش صفحه سازندگان، به نظر می آید که شخصیت اصلی در یک جزیره کوچک دارای فانوس دریایی قرار گرفته. برخی از تئوری ها بر این موضوع دلالت دارند که احتمالا سیکس، دختر شخصیت لیدی است. لیتل نایتمرز از همان ابتدای کار به شما نشان می دهد که اگر سمتی در سیستم نداشته باشید، آسایشی هم در کار نخواهد بود. زمانی که سیکس را مشاهده می کنید، بارانی زرد رنگ و فندک به ظاهر تمام نشدنی او، کاملا شخصیت اصلی را از اطرافیانش جدا می کند. این در حالی است که اغلب موجودات حاضر در این جهان، هیولا، اسیر و یا آسیب دیده هستند.

همچنین در مقایسه با همه افراد حاضر در بازی، سیکس بیشترین شباهت را به لیدی دارد. به نظر می آید لیدی در غذا خوردن هم متفاوت از بقیه عمل می کند. به جای خوردن مستقیم جسم آن ها، او اسانس وجودی آن ها را جذب می کند. او تقریبا مانند یک خون آشام است که آینه ها و روشنایی، بزرگترین دشمنانش هستند. می توان موارد مشابهی را درباره سیکس اظهار داشت؛ او چیزهای زیادی را مصرف می کند اما گوشتشان را نمی خورد.

نکته عجیب این است که پس از تعارف ساندویچ و غذا توسط یک نوم به سیکس، او به جای پذیرش این درخواست، نوم را می خورد. آیا این به این خاطر بوده که سوسیس شامل گوشت انسان می گردد و سیکس قادر به هضم آن نبوده است؟ پرسش دیگر آن است که آیا سیکس واقعا نوم را می خورد یا همانند دشمنان انتهای بازی، روح آن ها را مصرف می کند. مورد مشابهی می تواند درباره برخورد با موش هم گفته گردد. پس از روبه رو شدن سیکس با موش، جنازه موش همچنان روی سطح باقی مانده. لیدی و سیکس انسانی ترین شخصیت های داخل بازی به نظر می آیند. همچنین چرا زمانی که نگهبان سیکس را پیدا می کند، مستقیما او را از بین نمی برد؟ آیا این تعلل به خاطر احترام به مدیر مجموعه است؟

کابوس های بزرگ

احتمالا برای شما هم پیش آمده که یک فیلم سینمایی یا بازی ویدیویی را خیلی دیرتر از زمان انتشارش تجربه کنید. قسمت نخست لیتل نایتمرز برای من دقیقا چنین شرایطی را دارد. بازی کوتاه است و حدود 5 الی 6 ساعت زمان می برد. البته سرعت شما هم در افزایش یا کاهش این زمان تأثیرگذار خواهد بود. این کوتاه بودن کاملا به نفع بازی شده و باعث می گردد که هیچ کدام از بخش های آن، بیش از اندازه طولانی و یا تکراری نشوند. سازنده با تغییر دادن نسبتا سریع لوکیشن ها، اجازه فکر کردن را به شما نمی دهد و از کابوسی به کابوس دیگر فرستاده می شوید.

استفاده از روشنایی هم مسأله مهمی است و نباید ساده از آن بگذرید. بر خلاف بسیاری از آثار ترسناک مشابه که سعی می کنند با استفاده از رنگ های سیاه و سفید به هدف خود برسند، سازنده در این بازی نشان می دهد که جهان های رنگارنگ هم اگر توسط افراد درست طراحی شوند، می توانند خوابتان را مختل کنند. احساس می کنم انتخاب این نام برای بازی بسیار درست بوده زیرا بعید است پس از تجربه لیتل نایتمرز بتوانید به آسانی چشمانتان را ببندید و به خواب بروید. مبحث Sound Design هم جایگاه مناسبی در بازی دارد. افکت های صوتی به اندازه هستند و بهترین تجربه صوتی تنها از طریق هدفون ها میسر خواهد شد. سکوت هم سهم خود را ایفا می کند و بدون آن، بسیاری از لحظات ترسناک بازی، کمرنگ می شدند. لیتل نایتمرز آسان نیست و کاملا هم کار درستی انجام می دهد. سازنده با ایجاد یک درجه سختی چالش برانگیز، از شما انتظار دارد تمام حواس خود را بکار گیرید و در نهایت بازیکن است که از این پیروزی لذت خواهد برد.

حال که چند سال پس از انتشار قسمت نخست آن را تجربه کرده ام، با خود می گویم ای کاش زودتر این کار را انجام می دادم. بنابراین اگر از طرفداران این سبک هستید، در تجربه این اثر حتی یک ثانیه هم شک نکنید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 82416

به "بررسی بازی لیتل نایتمرز؛ کوچک اما پرفروغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی بازی لیتل نایتمرز؛ کوچک اما پرفروغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید