بهرمندی از فناوری نانو درتولید رنگ و ماده اولیه پلاستیک

به گزارش مهسان بلاگ، مستربچ ها موادی هستند که به عنوان ماده اصلی در فراوری رنگ و پلاستیک استفاده می شوند؛ ورود نانوفناوری به این عرصه می تواند تاثیر شگرفی در کارایی آن ایجاد کند.

بهرمندی از فناوری نانو درتولید رنگ و ماده اولیه پلاستیک

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،مستربچ، ترکیبی است با غلظتی بالا که از سه ماده اساسی پلیمری، شیمیایی و افزودنی تشکیل می گردد. بخش قابل توجهی از ماده های افزودنی به مستربچ را پودر رنگ، پرکننده های معدنی یا مواد شیمیایی شکل می دهند و هدف از فراوری آن ها برای فراوری رنگ، ارتقای کیفی و همچنین کاهش هزینه های پلیمر فراوری شده است.

مستربچ های موجود در بازار ضمن خواصی که دارند، از معایبی نیز برخوردار هستند که آلایندگی و آسیب به محیط زیست از مهم ترین آن ها به شمار می رود. مستربچ های مبتنی بر نقره، آلودگی های محیطی و آسیب احتمالی به محیط زیست را با خود به همراه دارند. بنابراین خارج شدن ذرات نقره از ساختار مستربچ می تواند به موجود زنده نظیر آبزیان آسیب برساند.

این مستربچ ها می تواند حتی برای مصرف کننده حساسیت پوستی ایجاد کند. بنابراین استفاده از مستربچ های پایه نقره در محصولاتی مانند جوراب ممکن است عوارضی برای مصرف کننده به همراه بیاورد. اما این مسائل در مستربچ های پایه اکسید روی وجود ندارد. همین موضوع موجب شده تا بتوان از این مستربچ ها در صنایع غذای و بسته بندی استفاده کرد.

بر همین اساس یکی از شرکت های فناور فعال در حوزه نانوفناوری، توانست با فراوری مستربچ های آنتی باکتریال نانویی، نوعی از این مستربچ ها را بر پایه اکسید روی فراوری کند.

مستربچ های نانویی شرکت پارسا پلیمر شریف در فراوری بعضی از قطعات خودروسازان مورد استفاده قرار می گیرد. این مستربچ های مبتنی بر اکسید روی نسبت به مستربچ های رایج مزیت های متعددی دارد. این شرکت به دنبال توسعه بازار خود در کشورهای دیگر است.

این محصولات در طیف گسترده ای از صنایع مانند نساجی و بسته بندی تا خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین نیازهای صنایع قطعه سازی در صنعت خودرو و همچنین ساخت ترکیبات پیشرفته برای صنایع لوله و بسته بندی با فراوری این محصولات تامین می گردد.

فراوری طیف متنوعی از ترکیب های ساده و پیشرفته پایه شیشه، تالک، کربنات کلسیم، فاز لاستیکی و آلیاژهای آن ها، فراوری انواع ترکیبات پیشرفته پلیمری صنایع خودروسازی، بسته بندی و لوله و پروفیل، آمیزه نانویی عایق صدا و مستربچ آنتی باکتریال از دیگر فراوریات این شرکت فناور به شمار می رود.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعه فراوری محصولات نانویی ایران ساخت، از شرکت های دانش بنیان و خلاق فعال در حوزه نانوفناوری حمایت می نماید تا زمینه تجاری سازی و ورود فراوریات ایران ساخت شرکت ها به بازارهای داخلی و بین المللی فراهم گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 84957

به "بهرمندی از فناوری نانو درتولید رنگ و ماده اولیه پلاستیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهرمندی از فناوری نانو درتولید رنگ و ماده اولیه پلاستیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید