تشریح دلایل افزایش احتمال رخداد سیل در شرق مازندران

به گزارش مهسان بلاگ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: در شرق مازندران به دلیل تغییر کاربری زمین ها و تبدیل جنگل و بوته زارها به بُستان، شالیزار یا کشتزار و فرسایش خاک احتمال رخداد سیل ها بیشتر شده است.

تشریح دلایل افزایش احتمال رخداد سیل در شرق مازندران

محمود رائینی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در مورد بارندگی های شدید و به موازات آن ایجاد سیلاب های ویرانگر در بخش های شمالی کشور اظهار کرد: این پدیده از دو جهت شامل تغییر اقلیم و دیگری نبود مدیریت کلان در حوزه های منابع آبی قابل آنالیز است.

وی با اشاره به اینکه از مدت ها پیش دنیا وارد دوره تغییر اقلیم شده است، اظهار داشت: تا زمانی که جلوی روند گرمایش دنیای گرفته نگردد دنیا در راستا تغییر اقلیم است و به سوی اقلیمی بسیار گرم تر با پدیده های ناگواری همچون خشکسالی، طوفان و سیل پیش می رود.

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اضافه نمود:با تغییر اقلیم و گرمایش دنیای ریزش های جوی در بالادست بیشتر به صورت باران است و همین بارندگی ها سبب افزایش روان آب ها می گردد.

رائینی با بیان اینکه اگر مدیریت منابع آبی در سطح کلان در این دوره از تغییرات اقلیمی صورت نگیرد قطعا آسیب های جدی به کشور وارد می گردد،توضیح داد: یکی از عواملی که در سیل های اخیر خسارت زیادی به مناطق شمالی کشور وارد کرد دست درازی به بستر رودخانه ها بوده است.

وی با بیان اینکه به دلیل دوره طولانی خشکسالی و کم آبی در کشور، مدیران شهری مجوز ساخت پل های کم ارتفاع و نه چندان پهن، بزرگ راهها، ایجاد فضای سبز، پارک و حتی خانه در حریم رودخانه ها را داده اند،اضافه نمود: این عوامل سبب شد در زمان بارش های شدید و سرازیر شدن سیلاب ها رودخانه راستا خود را با از بین بردن این ساختارها بازکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در پاسخ به این سوال که چرا غرب مازندران با توجه به بارش بیشتر باران به نسبت شرق استان کمتر مورد خسارت واقع شده است، اظهار کرد: چندین عامل در این پیشامد می تواند نقش موثری داشته باشد که یکی از آنها پوشش گیاهی انبوه غرب است که همچون سد عمل نموده و از شدت سیلاب های ویرانگر می کاهند.

رائینی یادآور شد: در حالی که در شرق به دلیل تغییر کاربری زمین ها و تبدیل جنگل و بوته زارها به بُستان، شالیزار یا کشتزار و فرسایش خاک احتمال رخداد سیل ها بیشتر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در غرب مازندران به دلیل کوهستانی بودن ریزش های آسمانی بیشتر به صورت برف است، گفت: از این رو سدها و آبندان ها هنوز گنجایش انباشت سیلاب های این چنینی را می توانند داشته باشند، در حالی که در شرق استان ماندگاری برف به دلیل گرم تر بودن منطقه کمتر بوده و آب حاصل از ذوب آن در پشت سدها ذخیره می گردد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: با افزایش حجم آب در پشت این سدها به دلیل ذوب شدن برف در زمان بارش های شدید توان این ذخیرگاه های آبی کم شده و سبب رهاسازی اندوخته پشت آن می گردد که وقتی با روان آب ها همراه گردد پدیده ای همچون سیل های ویرانگر اخیر اتفاق می افتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مدیریت پیش از بحران را عاملی مهم برای جلوگیری از اتفاقاتی همچون سیل ویرانگر اخیر در شمال کشور دانست و توضیح داد: آگاهی رسانی و هشداردهی در زمینه عوامل هواشناسی در زمان بهره برداری از سدها بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه امروزه پیش بینی های هواشناسی دنیای دارای دقت بسیار بالایی است، اظهار داشت:باید برای جلوگیری از وقوع مخاطراتی همچون سیل های اخیر به پیش بینی های فراگیر هواشناسی در شبکه ها و پایگاه های هواشناسی دنیای دسترسی داشته باشیم و مدیران چنین حوزه هایی نباید تنها وابسته به داده های محلی باشند.

رائینی با یادآوری سخنان وزیر نیرو که کشور باید برای دوره ترسالی آماده گردد، اضافه نمود: تغییر اقلیم برای منطقه خشک و نیمه خشکی چون ایران مانند شمشیر دولبه است که بیشتر در آن شاهد خشکسالی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برای عبور از بحران تغییر اقلیم باید مطالعات فراگیر و گسترده در این حوزه و پیامدهای آن بر منابع آبی کشور صورت گیرد، اظهار داشت: در انتها دوره ریاست جمهوری دوره دهم چندین طرح کلان از سوی شورای عالی علوم و تحقیقات و فن آوری وزارت علوم از جمله طرح تغییر اقلیم و مدیریت خشکسالی به تصویب رسید که فاز صفر و بخشی از فاز یک آن اجرایی شد، اما این طرح به دلیل نبود بودجه راکد مانده است.

این استاد دانشگاه یادآورشد: در نتیجه برای راست آزمایی صحت گفته های مدیران کشوری در مورد ترسالی و یا خشکسالی نمی توان منبعی موثق یافت چون تحقیقات و پایش های مدون و دقیقی در این مورد وجود ندارد.

رائینی گفت: چنین پدیده هایی حدی بوده و رخنمودی از تغییرات اقلیمی است و باید در این زمینه مطالعات دقیقی صورت گیرد تا بار ویرانگری آن کاسته گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7718

به "تشریح دلایل افزایش احتمال رخداد سیل در شرق مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح دلایل افزایش احتمال رخداد سیل در شرق مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید