تقاضای مجوز و ورود کالا از کشور عراق به منطقه آزاد اروند صادر شود

به گزارش مهسان بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان گفت: این اتاق خواستار مجوز صدور ورود کالا از کشور عراق به منطقه آزاد اروند را دارد و دلیل انتخاب کشور عراق برای ورود کالا به منطقه، پایین بودن هزینه ورود کالا نسبت به کشورهای دیگر است.

تقاضای مجوز و ورود کالا از کشور عراق به منطقه آزاد اروند صادر شود

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران از آبادان ، اسدالله کرد زنگنه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ،معادن و کشاورزی آبادان در نشست دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با فعالان اقتصادی آبادان و خرمشهر ضمن تبریک سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر با اشاره به مسائل و ورود کالا به منطقه آزاد اروند اظهار کرد: منطقه آزاد اروند از لحاظ اقتصادی نسبت به دیگر مناطق آزاد در سطح پایین تری واقع شده است که این امر نیاز به توجه بیشتر از سوی مسئولان دارد.

وی اضافه کرد: سایر مناطق آزاد ایران نسبت به منطقه آزاد اروند از جمعیت کمتری برخوردار هستند و زیرساخت های آنها در زمان جنگ تحمیلی از بین نرفته است و مسائل عدیده ای همچون آبادان و خرمشهر را ندارند به همین دلیل است که تقاضا دارم نگاه بیشتری به این منطقه شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان اضافه کرد: اتاق بازرگانی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند تقاضای مجوز و ورود کالا از کشور عراق را دارد زیرا این منطقه نیاز به رشد اقتصادی و آبادانی دارد.

کردزنگنه یکی از مجوزهای ورود کالا را لوازم خانگی و لوازم یدکی به همراه مسافر برشمرد و گفت: با ورود این کالاها به منطقه رونق اقتصادی بیشتری عاید مردم آبادان و خرمشهر می شود و این با توجه به شعار سال به کسب و درآمد اقتصادی کمک فراوانی می کند.

وی در ادامه مجوز صدور ورود خودرو به منطقه آزاد اروند را خواستار شد و مطرح نمود: ورود خودرو به منطقه را دولت ممنوع اعلام نموده است ولی مجلس این مصوبه را ممنوع اعلام ننموده و قانون نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان توضیح داد: همچنین این اتاق خواستار مجوز صدور ورود کالا از کشور عراق به منطقه آزاد اروند را دارد و دلیل انتخاب کشور عراق برای ورود کالا به منطقه، پایین بودن هزینه ورود کالا نسبت به کشورهای دیگر است و یا اینکه کالاها به صورت ترانزیت وارد منطقه شوند.

کردزنگنه تاکید کرد: اتاق بازرگانی آبادان با اتاق ایران و عراق و سفیر کشور رایزنی هایی برای ورود کالا از کشور عراق به منطقه انجام داده است.

وی در همین خصوص توضیح داد: کشتی هایی که از اروپا، چین، آسیانه شرقی به سمت عراق روانه می شوند به صورت مستقیم وارد کشور می شوند و اجازه ترخیص کالا به آنها داده شده است و در نتیجه این امر هزینه های کمتری برای منطقه آزاد اروند خواهد داشت.

◼️فلسفه وجودی مناطق آزاد حضور فعالین اقتصادی است

دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در نشست با فعالین اقتصادی منطقه آزاد اروند، گفت: فلسفه وجودی مناطق آزاد، حضور فعالین اقتصادی است و شان حضور سازمان های مناطق در کشور، رفع موانع تولید و پشتیبانی و مانع زدایی است. فعالین اقتصادی شرکای تجاری ما محسوب می شوند و بدون حضور آنها فلسفه وجودی مان زیر سوال می رود.

وی تأکید کرد: ما و فعالین اقتصادی باید بپذیریم لازم و ملزوم یکدیگر هستیم.

مومنی ضمن اشاره به اینکه ثبت سفارش در مناطق آزاد الزام نخواهد داشت و مصوبه دیوان عالی در اینخصوص طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد، توضیح داد: با توجه به شرایط خاص کشور در دوران تحریم، مباحث بین المللی و پاندمی کرونا باز هم توانسته ایم کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم، قطعا اگر هر کشور دیگری تنها یک مورد از مسائل ما را داشت، نمی توانست دوام بیاورد؛ افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که در جنگ اقتصادی حاضر و با وجود تمام مسائل، در برابر دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه ایستادگی نموده است.

حمیدرضا مومنی گفت: اروند تنها منطقه آزادی است که وحدت مدیریتی در آن وجود دارد و این امتیاز می تواند کمک بسکمک به پیشبرد امور این منطقه کند؛ تعامل موجود بین سازمان ها و دستگاه های اجرایی و نهادهای نظامی و انتظامی در منطقه آزاد اروند در سطح مثال زدنی است و این تعاملات، مسئولیت امروز سازمان منطقه آزاد اروند را برای تحقق شعار سال در محدوده منطقه دو چندان نموده است.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گفت: در جلسات پیشین فعالین اقتصادی مناطق تلاش کردیم تا جایی که ممکن است بیشتر موارد حل شود؛ به غیر از بحث استاندارد، غذا و دارو و حوزه جهاد کشاورزی که دیگر مناطق در آنها مشکل داشتند؛ مابقی موارد مرتفع شد.

حمیدرضا مومنی این قول مساعد را به فعالین عرصه اقتصادی داد تا موضوعاتی که در حوزه ملی مسئولیتش با وی است را پیگیری کند و اضافه کرد: من خود را نسبت به تمام مسائل فعالین اقتصادی مستقر در منطقه در سطح ملی مسئول می دانم و ضمن پیگیری مسائل سرمایه گذاران در سطح کشور، گزارشات ماهانه در این خصوص ارائه خواهم داد.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص اصلاح قوانین مناطق آزاد، اظهار داشت: با مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام مذاکراتی در این خصوص داشته ایم و یک فرصت خوب برای ارائه نقطه نظرات کارشناسی شما تا رفع موانع؛ مخصوصا برای مناطق آزاد نسل سوم جدید وجود دارد.

مشاور رئیس جمهور رفع موانع قوانین مناطق آزاد برای شروع کار مناطق هفتگانه جدید را مهم ارزیابی کرد و گفت: شماها در بطن کار هستید و از نزدیک مسائل را لمس می کنید؛ بهترین فرصت است تا با نقطه نظراتتان در رفع موانع قوانین؛ لطفی در حق مناطق آزاد جدید بکنید که با شروع کار مسائل موجود را نداشته باشند و بتوانیم راحت تر کارهایمان را پیش ببریم، بی شک مناطق آزاد جدید (7 منطقه) تا زمانی که طرح جامع نداشته باشند و مسائل مناطق فعلی حل نشده باشد، به بهره برداری نخواهند رسید.

پایان پیام.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 86954

به "تقاضای مجوز و ورود کالا از کشور عراق به منطقه آزاد اروند صادر شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقاضای مجوز و ورود کالا از کشور عراق به منطقه آزاد اروند صادر شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید