جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 20 مهرماه 99

به گزارش مهسان بلاگ، شاخص کل بورس امروز کار خود را با جهش 29 هزار واحدی شروع کرد و به محدوده یک میلیون و 570 هزار واحدی رسید. امروز یکشنبه 20 مهرماه تقریبا تمام نقشه بازار به رنگ سبز درآمده. فرایند صعودی شرکت های کوچک، موتور نماد های شاخص ساز که عمدتا در گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی هستند را روشن نموده و امروز شاهد بازار یک دست صعودی هستیم. در ابتدای معاملات امروز شاخص کل 1.88 درصد و شاخص هم وزن 96 صدم درصد افزایش داشته است. بیشترین تاثیر در فرایند صعودی شاخص کل امروز بر عهده نماد های فولاد، فارس، فملی، شبندر، اخابر، خودرو و پارسان است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 20 مهرماه 99

افزایش قیمت در 70 درصد نماد ها

به گزارش خبرنگاران، در ابتدای معاملات امروز از مجموع 313 نماد بورسی، 252 نماد فرایند صعودی دارند و 61 نماد با کاهش قیمت روبرو شده اند. همچنین از مجموع 245 نماد فرابورسی معامله شده در ساعات اولیه، 153 نماد سبزرنگ هستند و 92 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند. آنالیز شرایط نماد ها نشان می دهد در ساعات اولیه معاملات امروز 72 درصد نماد ها با افزایش قیمت سهام روبرو هستند. همچنین آنالیز ها نشان می دهد 37 درصد نماد ها در ساعات اولیه معاملات امروز صف خرید دارند و مجموع ارزش صف های خرید حدود چهار هزار و 700 میلیارد تومان برآورد می گردد.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه 20 مهرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه سراسر سبزرنگ بازار امروز حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد. فلزات اساسی نه تن ها به مدار صعودی برگشته اند، بلکه شاهد تشکیل صف خرید در اغلب نماد های این گروه هستیم و حجم معاملات در آن ها بسیار بالاست. محصولات شیمیایی هم به مدار صعودی بازگشته اند، اما در ابتدای معاملات صف خرید ندارند. صندوق های سرمایه گذاری ETF با افزایش نسبی قیمت نسبت به روز گذشته روبرو شده اند و شرکت های سرمایه گذاری هم سبزرنگ هستند. بانک ها در غیاب وبملت و وتجارت حجم معاملات پایینی دارند، اما در مدار صعودی حرکت می نمایند. غذایی ها، خودرویی ها، انبوه سازی ها، پالایشگاه ها، سیمانی ها و دارویی ها دیگر گروه های سبزرنگ امروز با بیشترین حجم معاملات هستند.

سنگین ترین صفوف خرید و فروش بازار

خریداران خودرو دست بردار نیستند. نمادی که به مدت بیش از یک ماه هر روز صف فروش داشت، حالا چند روزی است که تقاضا برای آن به حدی بالا رفته که برای یک هفته پیاپی شاهد صدرنشینی ایران خودرو در فهرست سنگین ترین صفوف خرید هستیم. طوری که امروز ارزش صف خرید این نماد به رقمی حدود 534 میلیارد تومان می رسد. اخابر با صف خرید 275 میلیارد تومانی در رتبه دوم واقع شده است و خساپا با صف خرید 194 میلیارد تومانی در مقام سوم بیشترین تقاضا ایستاده است. پشت سر آن ها وبصادر با صف خرید 172 میلیاردی، کرمان با صف 130 میلیاردی و سفارس با صف 126 میلیاردی به چشم می خورند. خگستر و برکت هم امروز صف خرید سنگینی دارند.

در آن سوی بازار نماد وملی امروز با صف فروش 265 میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می نماید و عنوان سنگین ترین صف فروش بازار را دارد. ثشاهد هم با صف 237 میلیارد تومانی در مقام دوم ایستاده و پشت سر آن کسعدی با صف فروش 140 میلیارد تومانی به چشم می خورد. لپارس، انرژی 1، ونیرو و تپمپی از دیگر نماد ها با صف فروش سنگین هستند.

بازگشایی های شگفت انگیز با سود 30 درصدی

نماد هایی که در بازار سبزرنگ امروز بازگشایی شدند، عموما رشد چشمگیری را پشت سر گذاشتند. از مهمترین آن ها می توان به نماد شتران اشاره نمود که دیروز بازگشایی با افزایش قیمت 17 درصدی آن مورد تایید ناظر بازار قرار نگرفت و امروز با افزایش قیمت 27 درصدی بازگشایی شد. حالا قیمت هر سهم شتران به حدود هزار و 665 تومان رسیده است. این مورد می تواند برای دیگر نماد پالایشگاهی متوقف شده یعنی شپنا متعلق به شرکت پالایش نفت اصفهان هم اتفاق بیافتد. بیشترین افزایش قیمت امروز مربوط به نماد بانک سامان است. این بانک بعد از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف درباره تاثیر افزایش نرخ تسعیر ارز برای محاسبه دارایی بانک ها امروز با افزایش قیمت 28 درصدی بازگشایی شد. حفاری با رشد 26 درصدی، ساربیل با رشد 18 درصدی، کاما با رشد 14 درصدی و وبملت با رشد 11 درصدی از دیگر بازگشایی های شگفت انگیز امروز بازار بودند.

توقف شاخص کل پشت مقاومت 1.6 میلیون واحدی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در خاتمه معاملات امروز یکشنبه 20 مهرماه با جهش 55 هزار و 254 واحدی به رقم یک میلیون و 597 هزار و 77 واحدی رسید و پشت مقاومت 1.6 میلیونی متوقف شد و به آن واکنش نشان داد. رشد 3.58 درصدی شاخص کل در کنار رشد 2.07 درصدی شاخص هم وزن نشان می دهد امروز شرکت های کوچک و نماد های شاخص ساز همگی فرایند مثبت داشتند. عمده افزایش شاخص بورس امروز تحت تاثیر نماد های شتران، فارس، فولاد، وبملت، فملی، تاپیکو و اخابر بود.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز یکشنبه 20 مهرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در خاتمه معاملات و مقایسه آن با نقشه ابتدای معاملات امروز نشان می دهد در ساعات خاتمهی بعد از واکنش شاخص به مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحدی شاهد ریزش صف خرید در خیلی از نماد ها بودیم. طوری که نقشه بازار از سبز روشن به سبز تیره تغییر رنگ داده و همچنین نماد های قرمزرنگ در آن خودنمایی می نمایند. گروه بانک ها با بیشترین حجم معاملات از جمله گروه هایی هستند که در نیمه معاملات صف خرید آن ها از بین رفت و شاهد بازگشت به قیمت روز گذشته در چند نماد مثل وبصادر، دی و وتجارت بودیم. فلزات اساسی شرایط مشابهی داشتند و با این وجود نسبت به روز قبل افزایش قیمت پیدا کردند. صندوق های سرمایه گذاری با کمترین نوسان نسبت به روز قبل به کار خود خاتمه دادند. محصولات شیمیایی هم به محدوده همان قیمت دیروز بازگشتند. تنها نماد های خودرو، خساپا و خگستر در گروه خودرویی ها توانستند صف خرید سنگین خود را حفظ نمایند. سرمایه گذاری ها روز متعادلی را تجربه کردند و انبوه سازی ها با ریزش قیمت تا محدوده پایین تر از روز گذشته روبرو شدند. پالایشگا ها، مخابرات و استخراج کانه های فلزی از دیگر گروه های سبزرنگ امروز بودند.

ارزش معاملات در یک قدمی 20 هزار میلیارد تومان

معامله گران بورس امروز بیش از 12 میلیارد و 802 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 573 هزار معامله به ارزش 13 هزار و 746 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات پنج هزار و 609 میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 19 هزار و 354 میلیارد تومان می رسد که رسد چشمگیری نسبت به روز های گذشته داشته و در حال نزدیک شدن به روز های اوج یعنی محدوده 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است.

معاملات نماد حفاری باطل شد

امروز نماد شرکت حفاری شمال یکی دیگر از بازگشایی های شگفت انگیز را تجربه کرد. طوری که قیمت کشف شده در این بازگشایی 35 درصد افزایش داشت، اما نهایتا ناظر بازار معاملات این نماد را باطل کرد تا بازگشایی آن به فردا موکول گردد. گزارش ها حاکی از ارسال حجم انبوه سفارش ها با قیمت یکسان و ظن دستکاری در قیمت این نماد حکایت دارد.

رفت و برگشت ثشاهد بین صف خرید و فروش

یکی از سنگین ترین صف های فروش بازار در یکی دو هفته اخیر امروز در عرض چند ثانیه جمع آوری شد. ارزش صف فروش ثشاهد، نماد شرکت سرمایه گذاری شاهد در ابتدای معاملات امروز حدود 240 میلیارد تومان بود که این صف در ساعت 10 و 28 دقیقه صبح امروز جمع آوری و بلافاصله به صف خرید تبدیل شد. در حالی که سهامداران ثشاهد از این اتفاق راضی شده بودند، در 15 دقیقه خاتمهی بازار ثشاهد دوباره از صف خرید تا نزدیکی صف فروش کاهش قیمت پیدا کرد. نهایتا قیمت خاتمهی ثشاهد حدود دو درصد افزایش داشت.

ورود هزار و 600 میلیارد تومان پول جدید به بازار

آنالیز تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار نشان می دهد امروز حقوقی ها حدود هزار و 651 میلیارد تومان سهام به سرمایه گذاران حقیقی فروختند. با این حساب می توان گفت حقوقی ها دوباره با مثبت شدن شاخص دکمه فروش را فعال کردند که این موضوع در بازگشت فرایند از نیمه معاملات چندان بی تاثیر نبود. آنالیز ها نشان می دهد امروز عمده ورود پول حقیقی در نماد های اخابر، شتران، وبملت، فملی، فولاد، وتجارت، شبندر، کاما، خودرو و شبریز رخ داده است. در طرف مقابل شرکت های حقوقی در نماد های دی، وگردش، بپاس، سمگا، چکاپا، وملل، آریا، دماوند، تماوند و کمنگنز خریدار بودند.

پیش بینی بورس فردا دوشنبه 21 مهرماه

فشار فروش در 30 دقیقه خاتمهی معاملات امروز نگران نماینده است و می تواند در شروع معاملات فردا دست کم در نماد های شاخص ساز تاثیرگذار باشد. هرچند ورود پول حقیقی نشانه امیدوار نماینده به حساب می آید و احتمالا بازار فردا در نیمه اول معاملات نسبتا منفی خواهد بود و در صورت ادامه دار بودن تقاضا در سهام شرکت های کوچک، می توانیم به یک بازار متعادل امیدوار باشیم. مقاومت روانی یک میلیون و 600 هزار واحد از دیگر عوامل تاثیرگذار در بازار فردا خواهد بود و می تواند مانع رشد شاخص کل گردد.

مهدی افضلیان، کارشناس بازار سرمایه می گوید فعلا شرایط بازار سهام متعادل است و مهم ترین متغییر بر این شرایط انتخابات آمریکا است که بازار فعلا برای آن دست نگه داشته است. به همین دلیل به نظر می رسد بازار فردا هم مانند امروز باشد. افضلیان اعتقاد دارد تا انتخابات امریکا نشانه ای از رشد قوی در بازار سهام دیده نمی گردد و شاخص کل نیز نوسانی خواهد بود، ولی این دلیل بر ریزش بازار نیست بلکه نوسان شاخص در دوره اصلاح طبیعی است. این کارشناس بازار سرمایه می گوید فعلا توجه بازار بر نماد های خودرویی و بانکی است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: فرارو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 64312

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 20 مهرماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 20 مهرماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید