خداحافظی جک ما با علی بابا

به گزارش مهسان بلاگ، جک ما، مدیر سایت فروش اینترنتی علی بابا با استعفا از سمت خود، دوره جدیدی را در فعالیت های این غول تجارت الکترونیک چینی رقم می زند.

خداحافظی جک ما با علی بابا

بی بی سی نوشت: قرار است دانیل ژنگ، مدیر اجرایی کنونی علی بابا جانشین او گردد.

جک ما یکی از موسسان شرکت علی بابا بود که در سال 1999 میلادی تاسیس شد و بعدا به یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی جهان تبدیل شد. ارزش علی بابا هم اکنون حدود 480 میلیارد دلار برآورد شده و دارایی خالص جک ما بر اساس تخمین فوربس به حدود 39 میلیارد دلار (2018) می رسد.

شاید کسی فکر نمی کرد یک جستجوی ساده در اینترنت به راهی منتهی گردد که او و ایده تجاری اش را به صندلی امروز برساند.

آقای ما در سن 33 سالگی اولین کامپیوتر خود را خرید و مهارت خاصی در این زمینه نداشت. زمانی که او در اینترنت یک نوشیدنی چینی را جستجو می کرد هیچ نتیجه ای یادفت نشد که تعجب او را به همراه داشت و همین ایده تجاری جدید را پیش روی او گذاشت. این کارآفرین چینی که حالا 55 سال دارد، در خانواده ای فقیر در شهر هانژوی چین به جهان آمد.

او در سنین جوانی آغاز به یادگیری زبان انگلیسی کرد. او روزانه با انگلیسی زبانان یک هتل در نزدیکی خانه اش تمرین می کرد و آنها را به صورت رایگان به اطراف شهر می برد.

جستجوی او برای کار نتایج شیرینی نداشت. آقای ما می گوید درخواست کار او از سوی 30 کارفرما از جمله رستوران زنجیره ای مرغ سوخاری کی اف اسی که تازه به شهرشان آمده بود، رد شده بود.

او گفته بود: بیست و چهار نفر برای این کار اقدام نموده بودند. بیست و سه پذیرفته شدند. من تنها کسی بودم که پذیرفته نشدم.

او در سال 1988 میلادی در رشته دبیری انگلیسی فارغ التحصیل شد و برای مدتی به تدریس این زبان پرداخت.

آقای ما حدود بیست سال پیش سایت علی بابا را در آپارتمان کوچکی به همراه دیگران راه اندازی کرد و از گروه کوچک دوستان خود خواست در این بازار آنلاین سرمایه گذاری نمایند.

در طول سال ها، علی بابا از یک فروشگاه اینترنتی کوچک به غول تجارت الکترونیک تبدیل شد و دامنه فعالیت های آن به حوزه هایی نظیر بازارهای مالی و هوش مصنوعی هم گسترش یافت.

علی بابا در ابتدا فعالیت خود را با حضور فروشندگان خرد آغاز کرد و در سال 2003 میلادی به مرکزی مهم برای تجارت الکترونیک گسترش یافت که بعدا سیستم پرداخت الکترونیک خاص خود موسوم به Alipay هم راه اندازی کرد.

در مراحل بعدی و زمانی که نام این شرکت در جهان بر سر زبان ها افتاد، سهام علی بابا هم به عنوان یکی از بزرگترین عرضه نمایندگان سهام در بازار نیویورک ارائه شد.

در اولین عرضه عمومی سهام علی بابا در بورس نیویورک در سال 2014 میلادی این شرکت 25 میلیارد دلار به دست آورد که رکوردی تاریخی در اولین عرضه محسوب می گردد.

جک ما در زمینه فن آوری و بازارهای مالی تخصص خاصی نداشت ولی با بصیرت و کاریزمای خاص خود توانست صندلی علی بابا را ارتقا دهد. عملکرد پیروز آقای ما و شیوه منحصر به فردش باعث شد او به یکی از تجار پرآوازه چین و جهان تبدیل گردد.

او البته حامی 12 ساعت کار برای شش روز در هفته است که اظهارات او در این زمینه با مخالفت هایی همراه بوده است. آقای ما گفته بود بدون این الگو، قدرت مالی چین در جهان تضعیف می گردد.

علی بابا که در آمریکا با فروشگاه های اینترنتی آماوزن و ای بی مقایسه می گردد، توانسته در سال های اخیر دامنه فعالیت خود را گسترش دهد و به فروش کالاهایی که قبلا عرضه نمی کرد نظیر محصولات ورزشی هم بپردازد.

این شرکت یکی از بازیگران اصلی در تجارت الکترونیک جهان است و گفته می گردد سایت این گروه 90 درصد سهم بازار مصرف نماینده به مصرف نماینده و حدود نیمی از معاملات فراوری نماینده به مصرف نماینده را در اختیار دارد.

بیش از 80 درصد خرید و فروش های اینترنتی در چین به وسیله علی بابا انجام می گیرد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16574

به "خداحافظی جک ما با علی بابا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی جک ما با علی بابا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید