خیز اردوغان به سوی چشمه صلح

به گزارش مهسان بلاگ، 24 سپتامبر (2 مهر) رجب طیب اردوغان، در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نقشه ای از مرزهای ترکیه با شمال سوریه را به دست گرفت که خطوطی بر آن کشیده شده بود. او انگشت خود را بر این خطوط گذاشت و آنها را مرزهای منطقه امن مورد نظر خود معرفی کرد و گفت، اگر این خطوط بنا گردد، 3 میلیون سوری آواره در ترکیه، اروپا و امریکا، به کشور خود بازخواهند گشت.

خیز اردوغان به سوی چشمه صلح

یکشنبه شب دو هفته پس از آن سخنرانی، کاخ سفید در بیانیه ای رسمی با اعلام این مسأله که ترکیه بزودی عملیات خود را در شمال سوریه شروع می نماید، از خروج نیروهای امریکایی از این منطقه پرده برداشت و به اردوغان چراغ سبز نشان داد تا عملیات خود، با عنوان چشمه صلح را کلید بزند.

دونالد ترامپ اندکی بیش از سه ماه پیش، در ماه ژوئن در توئیتی نوشت: اردوغان 6 هزار نیروی نظامی خود را در مرزهای کشورش با سوریه مستقر نموده تا نمودهایی را که به ما یاری کردند با داعش بجنگیم، نابود کند. اما من به او تلفن کردم و از او خواستم که این کار را نکند. به او گفتم که تو نمی توانی این کار را بکنی. اما اخباری که یکشنبه شب از کاخ سفید شنیده شد، حاکی از آن بود که او همانطور که در نزدیک به سه سال گذشته نشان داده، در سیاست خارجی خود فاقد ثبات ضروری است و در واقع هرگاه منفعت دولتش اقتضا کند، ولو به بهای قربانی کردن متحدان خود، در سیاست های اعلامی اش چرخش های 180 درجه ای ایجاد می نماید. این چرخش ها بویژه در سیاست های او در سوریه پیش از این نیز دیده شده است. به گزارش روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، بر اساس دستوری که دونالد ترامپ برای پنتاگون فرستاد، نیروهای نظامی امریکا که در شمال سوریه هستند، از این منطقه خارج شدند. اما هنوز در سوریه به سر می برند. کاخ سفید نیز در بیانیه ای که در این خصوص منتشر کرد، تأکید نموده که امریکا از عملیات ترکیه حمایت نمی نماید. این به آن معنا است که واشنگتن مانع این حمله که علیه نمودها به عنوان متحدانش در سوریه است، نخواهد شد.

استقبال اردوغان

ساعتی پس از انتشار این بیانیه، رجب طیب اردوغان در سخنانی با اعلام خبر خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه، به نمودهای مناطقی که او خواستار آن است منطقه امن مورد نظرش شوند، هشدار داد: عملیات ما ممکن است هر لحظه شروع گردد. رئیس جمهوری ترکیه که در ماه های اخیر به خاطر خرید سامانه دفاعی اس 400 روابط پر تنشی را با امریکا سپری کرد، اما به یمن موقعیت استراتژیکی که دارد، توانسته ابرهای تیره اختلاف را پس بزند، برای تأکید بر تداوم روابط خود با ترامپ اطلاع داد، اواسط ماه آینده میلادی به امریکا سفر می نماید تا با دونالد ترامپ پرونده خرید جنگنده های امریکایی اف 35 را ببندد. پیشتر دونالد ترامپ گفته بود که به عنوان تنبیه ترکیه به خاطر خرید اس 400 روسی، قرارداد فروش این جنگنده های پیشرفته را تعلیق نموده است.

واکنش اعتراضی نمودها

آب شدن یخ های روابط بین امریکا و ترکیه، هرچند منافع دو کشور را برآورده می نماید، اما برای نمودهای سوریه خوشایند نیست. آنها هرچند مبارزه هایشان علیه داعش ستودنی بود، اما در کنار امریکا قرار گرفتند و گاه در جهتی حرکت کردند که مخالف منافع دمشق بود. به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، نمودها - که این نخستین بار نیست، با بدعهدی امریکا و بویژه ترامپ روبه رو می شوند - روز یکشنبه با پیچیدن بوی حملات آینده ترکیه در مشامشان، ساعتی پیش از انتشار بیانیه کاخ سفید، دست به تظاهراتی در اعتراض به این حمله زدند و ضد ترکیه شعار سر دادند.

نیروهای دموکراتیک سوریه، بال نظامی نمودهای این کشور پیشتر اعلام داشته بودند، برای جلوگیری از حمله احتمالی ترکیه، به تمام تعهدات خود، از جمله برداشتن موانع نظامی بین دو منطقه تل ابیض و سیرکنانه، عمل کردند. اشاره آنها به توافقی است که در ماه اوت بین ترکیه و امریکا به دست آمد و برمبنای آن دو طرف توافق کردند، یک مرکز فرماندهی مشترک تشکیل دهند. امریکا نمودها را مجاب کند، سنگرهای خود را تخریب نمایند و ترکیه نیز متعهد گردد عملیاتی علیه نمودها انجام ندهد.

اما اکنون با توافق جدیدی که بین ترامپ و اردوغان حاصل شده، نمودها ناامیدتر و بدبین تر از هر زمان دیگری نسبت به امریکا می نگرند. از همین روجاناتان مارکوس، تحلیلگر دفاعی بی بی سی، معتقد است: این توافق جدید می تواند منجر به گرایش نمودها به سمت اتحاد با دمشق گردد و علاوه بر آن ریسک هرج و مرج در منطقه را بالا ببرد. ضمن اینکه هرچند ترامپ فعلاً دستور خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه را صادر نموده، اما ممکن است، این دستور تبدیل به دستور خروج کامل این نیروها از سوریه گردد. چیزی که مدتها است، ترامپ خواستار آن است. او همچنین اقدام ترامپ را خیانت او به نمودها تلقی نموده است.

واکنش اروپا و روسیه

عملیاتی که ترکیه میخواهد، در پی چراغ سبز امریکا در شمال سوریه کلید بزند، دیروز با واکنش روسیه و اتحادیه اروپا نیز روبرو شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین هنوز با همتای ترکیه ای خود در این خصوص مذاکره ننموده است، تاکید نمود: همه نیروهای نظامی خارجی که به صورت غیرقانونی در سوریه به سر می برند، باید از این کشور خارج شوند. وی همچنین گفت امیدوار است، ترکیه به اصل تمامیت ارضی سوریه پایبند باشد. فدریکا موگرینی هم که آخرین روزهای کاری خود در سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را می گذراند، با وجود وعده های اردوغان برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان پس از عملیات ترکیه، هشدار داد: همان طور که همواره گفته ایم، با ابزارهای نظامی نمی توان وضعیتی پایدار ایجاد کرد.

منطقه امن ترکیه در سوریه کجا است؟

منطقه امن مورد نظر ترکیه به طور کامل نوار مرزی شمال سوریه و به عبارتی شمال شرق استان حسکه تا شمال شرق استان حلب را در بر می گیرد. طول این منطقه 460 کیلومتر است و عمق آن حداقل 5 کیلومتر است و در بعضی مناطق ممکن است تا 30 کیلومتر هم پیش برود. البته امریکا در توافق ماه آگوست مخالف عمق 30 کیلومتری این منطقه بود و اعلام نموده بود، این منطقه نباید حداکثر دورتر از 14 کیلومتری مرز ترکیه باشد.

واکنش های تویئتری

برت مک گورک، فرستاده سابق ترامپ در ائتلاف ضد داعش:

دونالد ترامپ فرمانده کل نیست. او تصمیماتی تکان دهنده و بدون دانش و مشورت می گیرد. او پرسنل نظامی را بدون هیچ پشتوانه ای می گذارد و به آنها آسیب می رساند. او سر و صدا می نماید و هنگامی که رقبا با او تماس می گیرند یا با یک تماس تلفنی جدی روبرو می گردد، متحدین ما را به خطر می افکند.

روبن گالگو، عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا:

اجازه دادن به ترکیه برای اینکه در شمال سوریه به پیش رود، یکی از بی ثبات ترین حرکاتی است که می توانستیم در خاورمیانه انجام دهیم. نمودها دیگرهرگز به امریکا اعتماد نخواهند کرد. آنها به دنبال متحدانی جدید خواهند رفت و یا به تنهایی از خود محافظت خواهند کرد. پمپئو بازهم شکست خورده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20675

به "خیز اردوغان به سوی چشمه صلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز اردوغان به سوی چشمه صلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید