لزوم ضدعفونی افکار عمومی از ویروس رسانه ای دشمن

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران، گروه استان ها - بهنام عبداللهی: تاثیر کرونا بر بازار شب عید، از چهره های سیاسی در ایران چه کسانی قربانی کرونا شدند؟، استرالیا محدودیت های سفر علیه ایران وضع کرد، ویروس کرونا در ایران جان دست کم 210 نفر را گرفته است. این تیترهایی است که اخیراً در خروجی رسانه های مخالف ایران قرار گرفته است.

لزوم ضدعفونی افکار عمومی از ویروس رسانه ای دشمن

حالا بی. بی. سی، صدای آمریکا، ایران اینترنشنال و… چین را فراموش نموده اند و به ایران چسبیده اند. آنها از هر فرصتی استفاده می نمایند که بگویند کرونا در ایران خطرناک تر است.

آنالیز آماری مبتلایان به کرونا در ایران و دنیا و میزان تلفات ناشی از این ویروس، نشان می دهد که رسانه های معاند باز هم بی انصافی می نمایند. این را محسن وظیفه، یک کارشناس مسائل اجتماعی با مهر در میان می گذارد.

رسانه تأثیر صددرصدی بر افکار عمومی دارد

او معتقد است که هرچند وقت یک بار رسانه های مخالف سوژه جدیدی پیدا می نمایند تا با افکار عمومی بازی نمایند.

این کارشناس می گوید: در یک سال اخیر حوادث اتفاق افتاده در داخل و خارج از ایران نشان داد که زاویه پرداخت رسانه ای به یک موضوع چقدر اهمیت دارد و می تواند تأثیری صد درصدی در برداشت های مردم داشته باشد.

وظیفه ادامه داد: میزان ترس و وحشت از ویروس کرونا و دیگر کشورهای مبتلا به آن تا حدود زیادی فاصله دارد و مانور رسانه هایی که از این قضیه به دنبال منفعت سیاسی هستند، آسیب های جدی بر مردم ایران وارد نموده است.

صداقت و شفافیت، تنها سلاح جنگ رسانه ای

این کارشناس تنها راه چاره اساسی برای مقابله با جنگ روانی دشمن را ارائه اطلاعات شفاف در خصوص میزان ابتلاء و مرگ و میر از سوی مسئولان دولتی و رسانه های داخلی می داند و می گوید: صداقت، تنها ابزار برگشت اعتماد اجتماعی است.

یکی از شگردهای رسانه های خارجی برای تکرار نام ایران در کنار ویروس کرونا، طرح موضوع ابتلای شهروندان کشورهای مختلف در اثر حضور مسافران ایرانی است. برای مثال در کانادا، امارات، استرالیا و… این موضوع مطرح شده است.

این در حالی است کرونا ویروس به وسیله کشور چین که مبدا بروز آن است به نقاط مختلف دنیا سرایت نموده و ایران نیز یکی از قربانیان همین قضیه است.

یک کارشناس رسانه در این باره بیش تر شرح می دهد؛ رضا ایمانی به خبرنگاران می گوید: تکرار به عنوان یکی از فنون قانع کردن مخاطب، این روزها به میزان قابل توجهی توسط رسانه های معاند به کار برده می گردد.

او شرح می دهد: برای مثال در همین موضوع کرونا، سعی بر آن است که نام ایران و این ویروس را در سطح رسانه های دنیای کنار همدیگر استفاده نمایند تا باز هم جلوه ای سیاه و آسیب رسان از ایران برای تمام دنیا تداعی گردد.

البته او معتقد است این چیز تازه ای نیست و سال های سال است که توسط دشمنان کوشش می گردد چهره ای نامبارک از خاورمیانه به ویژه ایران در خروجی رسانه ها قرار بگیرد و با همین ابزار به اقتصاد و سیاست ما ضربه وارد نمایند.

به گفته این کارشناس رسانه، اینکه بگوییم آنها هیچ گونه تأثیری ندارند، مصداق گول زدن خودمان است و امروز انکار نقش و قدرت رسانه، چیزی جز آسیب پذیری بیش تر ندارد که بهتر است تعارف ها را کنار بگذاریم و رسانه های خودمان را از لحاظ فرم و محتوا تقویت کنیم.

آیا ایران می تواند کرونا را مدیریت کند؟

آیا ایران توان مدیریت کرونا را دارد؟ این سوالی است که رسانه های معاند مدام آن را تکرار می نمایند؛ پرسشی انکاری که به نظر می رسد تمایل دارند در نهایت به این جواب برسند: خیر!

بیش ترین انتقادی که آنها درباره شیوع مدیریت و پیشگیری از این ویروس در ایران عنوان می نمایند، عدم قرنطینه شهرها یا استان های آلوده است؛ در حالی که قرنطینه در کشورهای دیگری که به این ویروس شده اند نیز صورت نگرفته است.

در چین که مبدا ویروس کرونا است، حدود 15 شهر و در ایتالیا که بدترین شرایط را بین کشورهای اروپایی دارد، تنها برنامه ها و تجمعات لغو شده و خبری از قرنطینه مطلق نیست. در کره جنوبی هم که 602 نفر به این ویروس مبتلا شده و شرایط قرمز اعلام شده است، تنها به تعطیلی مدارس و فعالیت های عمومی اکتفا نموده اند.

ویروس های رسانه ای را جدی بگیریم

این در حالی است که از همان لحظات ورود کرونا به ایران، اقدامات وسیعی در حوزه های مختلف از جمله تشکیل ستاد ویژه، ضدعفونی مراکز تجمع، تعطیلی مدارس و مراکز دانشگاهی، لغو تمام برنامه های فرهنگی و هنری، آماده سازی بیمارستان های کشور برای پذیرش بیماران مبتلا و… اجرا شده است.

از طرفی دیگر پزشکی ایران در منطقه و دنیا زبانزد است و به اذعان بسیاری از کارشناسان سلامت، به روزترین امکانات و تجهیزات پزشکی و همچنین نیروی انسانی زبده در این کشور برای مقابله با انواع بیماری ها وجود دارد و سالانه هزاران نفر از شهروندان کشورهای همسایه برای درمان به ایران مراجعه می نمایند.

طبق گفته متخصصان، کرونا فعلاً مهمان دنیا و ایران است، اگرچه همه کوشش می نمایند هرچه زودتر خبر نابودی کامل این ویروس را اعلام نمایند ولی بعضی از رسانه های معاند می خواهند تا وقتی فرصت دارند، با کرونا، صندلی و جلوه ایران را تضعیف نمایند. آیا ما به همان اندازه که برای مقابله با کرونا آماده ایم، برای ضدعفونی افکار مردم از ویروس های رسانه ای آمادگی کافی داریم؟

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 42024

به "لزوم ضدعفونی افکار عمومی از ویروس رسانه ای دشمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ضدعفونی افکار عمومی از ویروس رسانه ای دشمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید