معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان نمود؛ ایجاد اشتغال مولد در زنان روستایی امری مهم در ارتقای فراوری ملی

به گزارش مهسان بلاگ، شیرزاد گفت: ایجاد اشتغال مولد در جامعه زنان روستایی به وسیله توانمندسازی شبکه تعاونی های زنان، امری مهم در ارتقای فراوری ملی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان نمود؛ ایجاد اشتغال مولد در زنان روستایی امری مهم در ارتقای فراوری ملی

به گزارش ، به نقل از روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد در گزارشی درباره تعاونی های زنان روستایی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با اشاره به تاریخچه فعالیت تعاونی های روستایی زنان اظهار کرد: پس از تصویب اساسنامه شرکت های تعاونی زنان روستایی در دی 1372 توسط هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، این تعاونی ها به عنوان یکی از ساختار های مطلوب جهت جلب مشارکت زنان روستایی و در راستای سیاستگذاری، ایجاد هماهنگی و جهت دهی به فعالیت آنان ایجاد شدند و بر همین اساس گروه توسعه و آموزش تعاونی های روستایی زنان در ساختار سازمانی تعاون روستایی ایران با هدف توسعه و بسط نهضت تعاون به وسیله مطلع سازی زنان روستایی، به انجام وظایف قانونی خود حول سه محور نظارت، حمایت و راهنمایی تعاونی های زنان در جهت توسعه کمی و کیفی آن ها همت گمارده است.

وی درباره وضعیت موجود شبکه تعاونی های زنان روستایی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد 328 تعاونی روستایی زنان با 60 هزار و 546 نفر عضو و سرمایه ای به میزان 29 میلیارد ریال در سطح 2135 روستا مشغول فعالیت بوده و گروه توسعه و آموزش تعاونی های روستایی زنان سازمان مرکزی تعاون روستایی در قالب 3 برنامه عملیاتی شامل آموزش ارکان، کارکنان و اعضای تعاونی های زنان، معرفی و گسترش پروژه های اشتغالزا در تعاونی ها و حضور گسترده تعاونی ها در نمایشگاه ها، اقدامات لازم را در راستای توانمندسازی و حمایت از تعاونی های مذکور در دستور کار خود قرار داده است.

ایجاد و تثبیت اشتغال به وسیله کسب و کارهای نوین کشاورزی

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ارتباط با آموزش ارکان، کارکنان و اعضاء تعاونی های زنان روستایی بیان نمود: در حوزه آموزش، به استناد بند های 1 و6 و7 ماده 3 اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تعلیم و تربیت کارمند و مدیر برای شرکت ها و اتحادیه ها بر عهده این سازمان است و بر همین اساس در زمینه آموزش تعاونی های روستایی زنان نیز برنامه های سازمان هرساله در قالب تقویم آموزشی به استان ها ابلاغ می شده که در این ارتباط حذف ردیف آموزشی 200101 از سال 1393 و کاهش تخصیص بودجه آموزشی به استان ها مسائل عدیده ای را ایجاد نموده است.

به گفته وی، در حقیقت تا قبل از سال 93 حتی اعضای تعاونی های روستایی زنان از آموزش های مرتبط بهره مند میشد در حالی که بعد از سال 1393 این آموزش ها متوقف و آموزش های مستقیم ویژه ارکان نیز با توجه به کمبود بودجه مذکور کاهش چشمگیری داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به اهمیت بالای اصل آموزش در ارتقای بهره وری نیروی انسانی، دفتر آموزش سازمان به منظور جبران این کمبود، راه حل هایی همچون پایین آوردن میزان تعهد استان ها، تأکید به مدیریت های استانی در مورد حضور تعاونی های زنان در آموزش های شبکه و برقراری تعامل با سایر نهاد های دولتی از قبیل سازمان فنی و حرفه ای، شبکه بهداشت و ... جهت استفاده از امکانات و دوره های آموزشی اتخاذ کرد که خوشبختانه راه حل های مذکور موجب شد هر ساله شاهد افزایش سطح آموزشی از نظر کمی بوده بطوریکه عملکرد آموزشی تعاونی های روستایی زنان در 9 ماهه انتهای سال 1397 معادل 5970 نفر/روز و مؤید رشد 32 درصدی نسبت به برنامه بوده است.

این مقام مسئول همچنین در زمینه گسترش پروژه های اشتغال زا در تعاونی های زنان ضمن تأکید بر ایجاد و توسعه پروژه های اشتغال زا در تعاونی های روستایی زنان به عنوان یک برنامه راهبردی در فعالیت های عملیاتی این سازمان قرار گرفته است، اضافه کرد: عوامل مؤثر در پیروزیت و پایداری این فعالیت ها شامل امکان سنجی اولیه در ابعاد مختلف نظیر حجم سرمایه گذاری و میزان مشارکت عملی اعضاء، دسترسی به مواد اولیه و منابع مورد احتیاج جهت اجرای پروژه و همچنین بازاریابی مناسب جهت عرضه تولیدات و توجه به تنوع فعالیت های درآمدزا در سطح شرکت های تعاونی روستایی زنان است.

وی، عملکرد 9 ماهه آخر سال 1397 در حوزه اشتغالزایی تعاونی های زنان را 76 پروژه پیروز خاطرنشان کرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در زمینه مشارکت تعاونی های زنان در نمایشگاه های مختلف اضافه کرد: ایجاد فرصت مناسب جهت معرفی وعرضه مستقیم تولیدات تعاونی های روستایی زنان بمنظور ارتقاء عملکرد شبکه ای در بازاریابی و بازاررسانی به وسیله حضور فعال تعاونی ها در نمایشگاه های گوناگون از جمله برنامه های حمایتی سازمان مرکزی تعاون روستایی نسبت به تعاونی های روستایی زنان بوده که از این رهگذر شرکت های موصوف ضمن معرفی و عرضه تولیدات خود، توانسته اند به بازار های مناسب و پایداری دست یابند. لازم به ذکر است طی 9 ماهه سال 1397 تعداد 214 نمایشگاه درسطوح مختلف منطقه ای و کشوری با حضور تعاونی های روستایی زنان برگزار شده که این میزان بیش از 10 درصد بالاتر از تعهد سازمان در این حوزه بوده است.

شیرزاد در انتها درباره برنامه های در دست اقدام سازمان در مورد تعاونی های روستایی زنان اشاره نمود و گفت: سال جاری بخشی از موارد در حال پیگیری سازمان عبارتند از بکارگیری نیروی کارشناسی در پست کارشناس امور اجتماعی زنان استان در راستای اجرای مناسب و اثربخش پروژه های تعاونی های زنان همچنین تدوین طرح تشکیلاتی جهت ارتقای وضعیت اداره تعاونی های روستایی زنان است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8683

به "معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان نمود؛ ایجاد اشتغال مولد در زنان روستایی امری مهم در ارتقای فراوری ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان نمود؛ ایجاد اشتغال مولد در زنان روستایی امری مهم در ارتقای فراوری ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید