نقد فیلم آتابای؛ گرم و آرام میان جهان عصبی فیلم های امسال

به گزارش مهسان بلاگ، فیلم آتابای آخرین ساخته نیکی کریمی میان عربده های کاراکترهای فیلم های جشنواره به وزش نسیم خنکی در هوای داغ می ماند. فیلمی که فیلمنامه اش را هادی حجازی فر نوشته است و اولین همکاری مشترک او و نیکی کریمی است.

نقد فیلم آتابای؛ گرم و آرام میان جهان عصبی فیلم های امسال

نیکی کریمی که فیلمسازی را از دهه هشتاد با فیلم یک شب آغاز کرد و فیلم های اولش بیشتر تجربه هایی بودند از سینمایی که با جریان اصلی فاصله داشت و به نظر می رسید بیشتر در حال محک زدن خودش به عنوان کارگردان است. در آن دوره فیلم سوت انتها که آخر دهه هشتاد ساخت کامل ترین فیلمش بود. خودش علاوه بر کارگردانی در چند روز بعد و سوت انتها جلوی دوربین هم رفت. سوت انتها یکی از اولین فیلم هایی بود که به مساله قصاص و بخشش در سینما پرداخت. بین فیلم هایشان معمولا چهار پنج سال فاصله می اندازد. شیفت شب که سال 1393 ساخت و محمدرضا فروتن و لیلا زارع بازیگران اصلی آن بودند فیلم خوبی از کار درنیامد. حالا با آتابای که جایی میان تجربه های شخصی نیکی کریمی و سینمای استاندارد قصه گو می ایستد کریمی بهترین فیلمش را ساخته است.

در میان فیلم های اجتماعی که کاراکترها سر هم عربده می کشند و به سادگی کشتن پشه آدم می کشند و قاچاق می کنند و شاهد میزانسن هایی با فیلترهای خاکستری و سیاهی و پلیدی شهر هستیم مهم ترین نکته فیلم آتابای شخصیت های آرام و لوکیشن های گرم و دلپذیرش است.

نیکی کریمی برای فیلمبرداری اثرش به خوی رفته. زبان ترکی کاراکترها در آن لوکیشن فضایی دوست داشتنی خلق کرده است. با پلان هایی که به تبعیت از سینمای کیارستمی از طبیعت در لانگ شات گرفته شده. دشت های پهناور و رنگ های طلایی و سبز با موسیقی نه چندان پرحجم حسین علیزاده آرامش بخش هستند.

قهرمان فیلم کاظم یا آتابای با بازی خوب هادی حجازی فر است. از آن در وطن خویش غریب های روزگار. یک بار عاشق شده و شکست خورده و بعد از آن دل به کسی نداده. همه زندگی اش یادگار خواهرش آیدین است. طول می کشد تا به کاراکتر به ظاهر خشن و در باطن لطیف آتابای عادت کنیم. فیلم جایی اوج می گیرد که دوتایی رفاقت او با یحیی با بازی درخشان جواد عزتی آغاز می شود. یکی دو سکانس مردانه دارند یکی سیگار کشیدن پشت مسجد و دیگری درد و دل های کنار آتش در دل شب که به تماشاگر می چسبد.

مشکل فیلم از جایی آغاز می شود که قرار است رابطه عاشقانه آتابای را ببینیم. ما فرایند شکل گیری این رابطه را نمی بینیم. حسی که به شکلی توهین آمیز و عجیب به خاطر نقص زن در مرد شکل می گیرد. آتابای این گرفتاری را دارد. در گفت وگویش با یحیی هم اشاره می کند زمانی به یحیی حس نزدیکی بیشتری کرده که متوجه خاطره یحیی و نقصش شده است.

فیلم هر قدر در رابطه آتابای و یحیی یا آتابای و آیدین پیروز عمل می کند در رابطه عاشقانه ای که قاعدتا محور فیلم است ضعیف ظاهر می شود. رابطه ای ساخته نمی شود در حالی که فیلم زمان زیادی دارد تا بتواند به شکل گیری رابطه این دو نفر بپردازد. بعد از یک ساعت و ربع در عرض یک ربع جریان جمع و جور می شود و ناگهان آتابای از علاقه ای می گوید که باعث شده روشش را تغییر بدهد. چه طور چنین اتفاقی افتاد؟ لااقل ما که چیزی نمی بینیم.

با وجود این نقطه ضعف بزرگ به خاطر بازی های خوب، تصویربرداری سامان لطفیان و موسیقی حسین علیزاده و به خصوص لوکیشن های زیبایی که کریمی انتخاب کرده، به دلیل این که کارگردان تصمیم گرفته جایی بین فضای شخصی مورد علاقه اش و یک داستان بایستد آتابای جزو بهترین تجربه های فیلم بینی در جشنواره است.

فیلمی که یک قهرمان دارد بدون این که عمل قهرمانانه عجیب و غریبی انجام بدهد. یا بهتر است بگوییم فیلمی که یک شخصیت محوری درست دارد که خوب پرداخت شده و مخاطب می تواند دوستش داشته باشد.

بین فیلم های جشنواره امسال و کاراکترهای نفرت انگیزی که جای قهرمان خودشان را جا می زنند خلق شخصیتی مثل آتابای ویژگی کمی نیست.

ارزشگذاری فیلم از چهار ستاره: سه ستاره

نقد فیلم آتابای بازتاب دیدگاه های شخصی نویسنده است و لزوما موضع خبرنگاران مگ نیست.

آخرین اخبار و اطلاعات درباره فیلم های مختلف جشنواره را در بخوانید.

در روزهای جشنواره فیلم فجر 98 نویسنده خبرنگاران مگ بشوید

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 34671

به "نقد فیلم آتابای؛ گرم و آرام میان جهان عصبی فیلم های امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد فیلم آتابای؛ گرم و آرام میان جهان عصبی فیلم های امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید