ویترین کتاب با نمایشگاه مجازی به پهنه ایران گسترده شد، فراوری کتاب همواره به حمایت احتیاج داشته است

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران ، عبدالکریم جربزه دار، نزدیک به 40 سال است نشر اساطیر را مدیریت می نماید. در سال دشواری که از یک سو با اقتصاد کرونا زده درگیر بود و از سوی دیگر روی تخت بیمارستان، برای درمان قلبش، زیر تیغ جراحان رفت درباره شرایط نشر کتاب به ایبنا می گوید: رُک و راست بگویم، اگر از نظر مالی به جریان فراوری کتاب نگاه کنیم، ناشران تا خاتمه سال 1399 هم نباید باقی می ماندند. جربزه دار در روزگاری که همه به اصول بازار یابی مدرن برای بقا کسب و کار خود فکر می نمایند، همچنان معتقد است، چرخ دنده های فراوری کتاب با عشق ناشر است که می چرخد.

ویترین کتاب با نمایشگاه مجازی به پهنه ایران گسترده شد، فراوری کتاب همواره به حمایت احتیاج داشته است

این ناشر پیشکسوت اثر گذار ترین حمایت متولی اول فرهنگ کشور از فراوری کتاب را برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران می داند چراکه کتاب به کور ترین نقطه ایران ارسال شد و ویترین کتاب به پهنه مملکت شکل گرفت.

سال 1399 که شیوع ویروس کرونا بیشتر کسب و کار ها را از سکه انداخت، برنامه حمایتی از فعالان این حوزه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف جبران بخشی از خسارت های ناشی از شیوع کرونا، شکل گرفت. تاثیر گذاری این حمایت ها از ناشران را چطور ارزیابی می کنید؟

سال 1399 برای نشر در مقایسه با سایر صنوف سخت تر گذشت؛ کرونا چرخه اقتصاد صنعت نشر را کُند کرد و برهمه ابعاد زندگی مردم، مالی و حتی اجتماعی تاثیر گذار بود. ناشران در این سال برای دریافت حمایت ها ـ تسهیلات بنگاه های آسیب دیده از کرونا ـ یا همان وام، به دلیل سازوکار سخت بانک ها، با مسائل متعددی روبرو شدند. معرفی سه ضامن آن هم ضامن حقوق بگیر و شروط دیگر که کار را سخت کرد و به شخصه پیروز به دریافت وام نشدم.

یکی از تجربه های مهم سال گذشته توجه به قابلیت های فضای مجازی و برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود. تجربه حضور در این نمایشگاه برای انتشارات اساطیر چطور بود؟

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اقدام قابل توجه، مهم و ضروری بود. هرچند مانند هر کار جدید و نو، اشکلاتی داشت اما مِن حیث المجموع کار درخشانی بود که خوب برگزار گردید. مهم ترین نتیجه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران که به معنای واقعی حمایت از صنعت نشر محسوب می گردد، ارتباط با شرکت ملی پست است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ارتباط با پست را تداوم ببخشد تا کتاب از حمایت پستی برخوردار گردد. ایجاد دسترسی به کتاب، حتی برای مردم ساکن مناطق دور دست در خراسان های جنوبی و یا شمالی، تنب عظیم و یا تنب کوچک در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران مهم ترین فایده نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود؛ به عبارت دیگر با نمایشگاه مجازی، توسعه ویترین کتاب به پهنه مملکت شکل گرفت.

درباره تاثیر گذاری نمایشگاه مجازی، فقط به فروش اساطیر نگاه نمی کنم؛ بلکه به کلیت تاثیر گذاری نمایشگاه توجه دارم. مهم ترین نکته برای من این است که با برگزاری نمایشگاه مجازی، کتاب به دور ترین و به اصطلاح کور ترین نقطه ایران ارسال شد و البته ناشران نیز در بد ترین شرایط مالی، تا حدودی نقدینگی کسب کردند؛ بنابراین برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال 1399 بهترین نوع حمایت از ناشران بود.

آیا موافق هستید نمایشگاه مجازی کتاب تهران به جای نمایشگاه فیزیکی و یا کنار آن تداوم داشته باشد؟

موافقم؛ چراکه ضرورت دارد و فکر می کنم احتیاجی به تمدید چندباره نمایشگاه نیست؛ چه بهتر که از ابتدا مدت آن معین و اعلام گردد.

مهم ترین تاثیر برگزاری نمایشگاه مجازی را توزیع مناسب کتاب می دانید.

در مجموع خریداران نمایشگاه مجازی با توجه به ارسال رایگان، از تخفیف بیش از 20 درصدی بهره مند شدند؛ اما نکته قابل توجه، برطرف آسیب نمایشگاه به کتاب فروشان است. به نظر می رسد تقویت طرح های حمایتی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران راهی برای جبران آسیب به کتاب فروشان باشد. نمایشگاه های استانی از جمله طرح های آسیب زا به کتاب فروشان بود و می توان هزینه برپایی این نمایشگاه ها برای حمایت از کتاب فروشان در قالب طرح های حمایتی راهنمایی گردد تا حتی کتاب فروشی های روستا های کم برخوردار نیز سر پا باشند و به میوه فروشی تغییر کاربری ندهند. این دست یارانه ها هم به کتاب فروش یاری می نماید و هم مستقیم به جیب مصرف کننده می رسد.

چقدر با ایده اتصال شبکه توزیع با نمایشگاه مجازی کتاب تهران موافق هستید تا خرید از سایت انجام گردد و کتاب به وسیله کتاب فروشی برای مشتری ارسال و یا مشتری برای دریافت کتاب به نزدیک ترین کتاب فروشی مراجعه کند.

هرچند ایده و رویای قشنگی است؛ اما قابل اجرا نیست. حتی کتاب فروشی آمازون نیز پیروز به اجرای این ایده نشده است.

با وجود فراوری واکسن های مختلف برای ایمنی در مقابل ویروس کرونا، اما گویا همچنان در امسال نیز با این ویروس دست به گریبان هستیم. با توجه به این شرایط، سال 1400 را برای ناشران چطور می بینید؟

رُک و راست بگویم، اگر از نظر مالی به جریان فراوری کتاب نگاه کنیم، ناشران تا خاتمه سال 1399 هم نباید باقی می ماندند. می دانیم اقتصاد، از یک قاعده عام پیروی می نماید و براساس اصول تجارت، فراوری کتاب در شرایط فعلی پاسخگو نیست. فراوری کتاب همواره به حمایت احتیاج داشته است. ناشران آدم های عاشقی هستند، بهای عشق خود را می پردازند و به هر قیمتی، سالی یک قدم به جلو حرکت نموده اند. نشر با همه صنایع فرق می نماید و هرکس متوجه ظرافت های این حرفه نیست. هر کتابی که فراوری می گردد، دارای یک شخصیت مستقل و فراوری هر عنوان کتاب جدید، برداشتن یک گام به جلو است که تسبیح موضوعی نشر ناشر را تکمیل می نماید. مطمئن باشید سال 1400، نشر بخش خصوصی از نظر کمّی و کیفی روبه جلو خواهد رفت. واقعیت این است که ناشران هر سال به نحوی از حاشیه سود خود کاسته و راه خودشان را ادامه دادند؛ تنها به خاطر عشقی که به کارشان دارند.

مجله دیتاپد: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

تفطن: تفطن: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

مجله آراد: مجله آراد: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 81223

به "ویترین کتاب با نمایشگاه مجازی به پهنه ایران گسترده شد، فراوری کتاب همواره به حمایت احتیاج داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویترین کتاب با نمایشگاه مجازی به پهنه ایران گسترده شد، فراوری کتاب همواره به حمایت احتیاج داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید