چندین کشور دیگر از عملیات ترکیه در سوریه ابراز نگرانی کردند

به گزارش مهسان بلاگ، مقامات ایتالیا، ارمنستان و استرالیا نیز با پیوستن به دیگر کشورهای منتقد عملیات نظامی ترکیه در سوریه، آن را غیرقابل قبول و نگران کننده توصیف کردند.

چندین کشور دیگر از عملیات ترکیه در سوریه ابراز نگرانی کردند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه هفته جاری از عملیات نظامی قریب الوقوع علیه کردهای شمال شرقی سوریه خبر داد.

به دنبال این خبر، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از گفت وگوی تلفنی با اردوغان، ضمن تأکید بر عدم مشارکت در عملیات نظامی ترکیه در سوریه، نظامیان آمریکایی را از شمال سوریه خارج کرد.

عصر روز گذشته، اردوغان از آغاز عملیات نظامی این کشور رد شمال شرق سوریه خبر داد و به دنبال آن جنگنده های این کشور برخی مواضع ی.پ.گ را که از سوی آنکارا تروریستی شناخته می شود، هدف قرار داد. (جزئیات بیشتر)

با آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، وزارت دفاع ترکیه نیز با صدور بیانیه ای بامداد پنجشنبه (18 مهرماه) مدعی شد 181 موضع را در شمال سوریه مورد حمله قرار داده است که آمار و ارقام منتشر شده حکایت از کشته و زخمی شدن 14 غیرنظامی دارد. (جزئیات بیشتر)

این اقدام ترکیه، واکنش های منفی مقامات کشورهای جهان را به همراه داشت. لوئیگی دی مایو وزیر امور خارجه ایتالیا امروز (پنجشنبه) تأکید کرد که حملات ترکیه علیه نیروهای کرد در سوریه غیرقابل قبول است.

این مقام ایتالیایی ضمن درخواست توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفت: به عنوان یک دولت، فکر می کنیم که طرح تهاجمی ترکیه، غیرقابل قبول است. ما آن را محکوم می کنیم... زیرا اقدام نظامی در گذشته، همیشه به افزایش تروریسم منجر شده است.

وزیر خارجه ایتالیا توضیح داد: ما خواهان توقف فوری این تهاجم هستیم زیرا با توجه به اینکه تداوم استفاده از زور، زندگی مردم سوریه را در معرض خطر قرار می دهد...، تهاجم کاملاٌ غیرقابل قبول است.

از طرف دیگر، وزارت امور خارجه ارمنستان نیز با محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه تأکید کرد که این اقدام به بدتر شدن امنیت منطقه ای و تلفات غیرنظامیان، آوارگی گسترده و در نهایت یک بحران انسانی جدید، منجر خواهد شد.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا نیز ضمن ابراز نگرانی عمیق از این اقدام ترکیه گفت که احتمال تقویت داعش وجود دارد و توضیح داد که بسیار از اینکه داعش بتواند قلمرویی را که از آنجا بیرون شده بود، مجدداً بازپس بگیرد، نگران است.

موریسون با متهم کردن ترکیه گفت: بگذارید صریح باشیم، این دولت ترکیه بوده که وارد عمل شده است تا بی ثباتی به بار آورد. آنها (ترکیه) هستند که در حقیقت مستقر شده اند و به دنبال ورود به مرز (سوریه) و انجام اقداماتی در یک کشور دیگر هستند.

کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا نیز در یک پیام توییتری ضمن محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه نوشت: کانادا به شدت حمله نظامی امروز ترکیه به سوریه را محکوم می کند...ما خواهان محافظت از غیرنظامیان هستیم و از تمامی طرفین می خواهیم به تعهداتشان در مقابل قوانین بین المللی پایبند باشند.

وزارت خارجه چین نیز روز پنج شنبه به عملیات ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه واکنش نشان داد و به آنکارا توصیه کرد به حاکمیت دمشق پایبند باشد. (جزئیات بیشتر)

روسیه نیز با تأکید بر استفاده از راه چاره مذاکره میان دمشق و کردهای شمال سوریه به تصمیم ترکیه برای عملیات نظامی علیه کردهای سوریه واکنش نشان داد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) ضمن درخواست برای توقف عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه، خواهان آغاز فوری مذاکرات بین آنکارا و شبه نظامیان کُرد سوری شد. (جزئیات بیشتر)

دولت فنلاند نیز ضمن محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، گفت که تا اطلاع بعدی سلاح و جنگ افزاری به ترکیه صادر نمی کند. (جزئیات بیشتر)

این اقدام ترکیه حتی جمهوری خواهان آمریکا را نیز به خشم آورد به طوریکه لیندسی گراهام از حامیان سرسخت ترامپ در مجلس سنای آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) به شدت از رفتار دولت او انتقاد کرده و واشنگتن را به رها کردن متحدان کرد خود در سوریه متهم کرده است.

گراهام رفتار دولت ترامپ با کردهای سوریه را شرم آور توصیف کرد. او ساعاتی بعدتر از توافق فراحزبی با یک سناتور دیگر از حزب دموکرات برای اعمال تحریم هایی علیه ترکیه و شخص اردوغان خبر داد. (جزئیات بیشتر)

از طرف دیگر، سخنگوی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز چهارشنبه شب به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه واکنش نشان داد و خواهان احترام گذاشتن به تمامیت ارضی سوریه شد.

سخنگوی سازمان ملل گفت: هیچ راه چارهی به جز راه چاره سیاسی که در آن به تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود، برای حل بحران در این کشور وجود ندارد. (جزئیات بیشتر)

با شدت دریافت موضع منفی کشورهای اروپایی علیه عملیات ترکیه در شمال سوریه، دولت هلند در محکومیت این اقدام نظامی سفیر آنکارا را احضار کرد. (جزئیات بیشتر)

دولت سوریه از این تصمیم ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده اند به ویژه اینکه می تواند فرآیند راه چاره سیاسی در ادلب را تحت الشعاع قرار دهد.

بیشتر کشورهای عربی نیز که تا دیروز علیه دمشق متحد بودند و این روزها درباره مسائل مختلف منطقه دچار اختلاف هایی عمیق هستند، بالاجماع -جز قطر- حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه را محکوم کردند. (جزئیات بیشتر)

علیرغم تمامی نقدها بین المللی از جدیدترین اقدام ترکیه در شمال سوریه، اردوغان همچنان بر مواضع خود علیه کردهای سوریه تأکید دارد به طوریکه امروز در سخنانی در مقر حزب عدالت و توسعه به عملیات نظامی در شمال سوریه پرداخت و مدعی شد که ترکیه مصمم به مبارزه با تروریسم است. (جزئیات بیشتر)

ق

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21279

به "چندین کشور دیگر از عملیات ترکیه در سوریه ابراز نگرانی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چندین کشور دیگر از عملیات ترکیه در سوریه ابراز نگرانی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید