کشاورزی در زمین های عمودی!

به گزارش مهسان بلاگ، شهرنشین شدن کشاورزان دنیا، مدل پیشرفته و کم هزینه ای از کشاورزی ایجاد نموده است.

کشاورزی در زمین های عمودی!

به گزارش ، شهرنشین شدن کشاورزان جهان، مدل پیشرفته و کم هزینه ای از کشاورزی ایجاد نموده است کشاورزی در زمین های عمودی کشاورزی آهسته آهسته با روستا ها خداحافظی می نماید و کشاورزی شهری در جهان باب می گردد. کشاورزی شهری این روز ها مورد توجه کشور های توسعه یافته و درحال توسعه قرار گرفته است، به طوری که حتی امارات هم با وجود اقلیم بیابانی، سرمایه گذاری های سنگینی برای کشاورزی عمودی داشته است

تا سال 2050 بیشتر از 86 درصد جمعیت زمین در شهر ها مستقر می شوند و از حالا کشاورزی آهسته آهسته با روستا ها خداحافظی می نماید و کشاورزی شهری در جهان باب می گردد. کشاورزی در ساختمان های کوچک قفسه بندی شده اند و درست کنار بنگاه های مصرف نماینده محصولات کشاورزی قرار دارند. این نوع کشاورزی که با عنوان کشاورزی عمودی معروف شده است، هزینه کشاورزان را به طور قابل توجهی پایین می آورد. با این مدل کشاورزان شهرنشین دیگر مجبور نیستند زمین های زیادی خریداری نمایند، هزینه بالایی برای حمل ونقل بپردازند و به دلیل نزدیکی مزرعه با بازار مصرف حجم ضایعات کشاورزی به طور قابل توجهی پایین می آید. از آن سمت کاهش آفات در شهر ها و مصرف سم باعث می گردد محصول سالم تری فراوری گردد. کشاورزی شهری این روز ها مورد توجه کشور های توسعه یافته و درحال توسعه قرار گرفته است، به طوری که حتی امارات هم با وجود اقلیم بیابانی، سرمایه گذاری های سنگینی برای کشاورزی عمودی داشته است.

تغییرات شدید در وضع آب و هوایی در سال های اخیر که نتیجه فرآیند گرم شدن کره زمین است، باعث شده تا وضع کشاورزی در کشور های جهان به خصوص کشور های درحال توسعه با بحران روبه رو گردد.

به دلیل باران های سیل آسا که باعث تخریب پوشش های گیاهی می گردد، میانگین جهانی فرسایش خاک در جهان به شدت افزایش پیدا نموده است. در نتیجه فرسایش و کاهش بهره وری خاک از جدی ترین مسائل حوزه کشاورزی است که کشور ها با آن روبرو هستند. در این میان ایران در این حوزه با وضع نامناسب تری نسبت به سایر کشور های جهان روبه روست.

ایران نزدیک به 12 سال است که با بحران خشکسالی و بی آبی روبرو است و این بحران مسائل جدی مانند مسائل امنیتی و مهاجرت روستاییان به شهر ها را ایجاد نموده است، اما مشکل کم آبی تنها مسئله ای نیست که کشاورزی کشورمان را مورد تهدید قرار می دهد. مشکل جدی تری که شاید کمتر به آن توجه شده، مسأله فرسایش خاک است.

به دلیل تغییرات آب و هوایی و نبود برنامه ریزی برای مقابله با مسائل احتمالی این حوزه، فرآیند تخریب منابع خاک کشورمان در سال های اخیر سرعت گرفته است. براساس گزارش انجمن علوم خاک ایران و معاونت خاک وزارت جهاد کشاورزی، سالیانه 2 میلیارد تن از خاک کشور دچار فرسایش می گردد.

این رقم بالاترین نرخ فرسایش خاک درجهان و 2,5برابر میانگین جهانی فرسایش خاک و سه برابر نرخ متوسط فرسایش خاک در آسیاست.

درصورت ادامه این فرایند، علاوه بر اینکه فعالان حوزه کشاورزی به عنوان یکی از بزرگ ترین گروه های شغلی با بحران بیکاری روبرو می شوند، امنیت غذایی کشور به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های امنیتی با تهدید جدی روبرو خواهد شد؛ بنابراین احتیاج است که با استفاده از روش های نوین کشاورزی، از سطح زیر کشت کمتر محصول بیشتری برداشت کنیم تا بتوانیم از ذخایر خاک حاصلخیز حفاظت کنیم.

یکی از روش های نوین کشاورزی که در سال های اخیر مورد توجه کشور های پیشرفته قرار گرفته، شیوه کشاورزی عمودی است. کشاورزی عمودی روشی است که در آن محصولات کشاورزی در داخل ساختمان و با یاری نور مصنوعی و حداقل مقدار آب و خاک فراوری می گردد. در این روش کشاورز درون ساختمان طبقات مختلفی را ایجاد می نماید و در هر طبقه محصولات مورد نظر خود را کشت می نماید. به این وسیله کشاورز می تواند سطح زیر کشت خود را افزایش دهد، بدون آنکه از فضای بیشتری استفاده کند و در واقع در هزینه زمین به طور قابل توجهی صرفه جویی می نماید.

پژوهشگران اقتصاد این روش کشاورزی را در واقع واکنشی به فرایند شهری شدن کشور های درحال توسعه و توسعه یافته می دانند. به نظر می رسد این فرایند شهرنشینی در دهه های آینده هم ادامه داشته باشد. به گزارش سازمان ملل متحد پیش بینی می گردد در سال 2050 میلادی بیش از 86 درصد از جمعیت کره زمین در شهر ها زندگی خواهند کرد.

در گذشته بخش عمده ای از جمعیت کشور ها در بخش روستایی اقامت داشتند و در نتیجه قسمت عمده ای از محصولات کشاورزی در همان منطقه ای که فراوری می شد، مورد مصرف قرار می گرفت. در سال های اخیر و با مهاجرت بخش بزرگی از جمعیت روستانشین به شهر های بزرگ، مسأله افزایش قیمت حمل ونقل محصولات کشاورزی باعث افزایش قیمت نهایی محصولات کشاورزی شده است. همچنین حمل ونقل محصولات کشاورزی باعث افزایش مصرف سوخت فسیلی می گردد. افزایش مصرف سوخت های فسیلی باعث افزایش آلودگی هوا می گردد و فرآیند گرم شدن کره زمین را شدت می بخشد.

درواقع پیشنهاددهندگان این روش در پی حل همزمان دو مشکل نبود زمین حاصلخیز برای کشاورزی و کاهش قیمت حمل ونقل محصولات کشاورزی و مصرف سوخت برای حل این محصولات بودند.

در روش کشاورزی عمودی باید از نقاط بی استفاده در ساختمان ها استفاده کرد. بالکن و پشت بام ساختمان های بلندمرتبه ازجمله مکان هایی است که ابداع نمایندگان این روش به عنوان مکان مناسب در فضای شهری برای فراوری محصولات کشاورزی از آن یادمی نمایند.

کشور هایی که در اجرای طرح کشاورزی عمودی پیشتاز بودند، تجارب موفقی از بهره برداری از مزارع عمودی به دست آوردند. از مهم ترین وجوه مثبت اجرای این طرح کاهش استفاده از سموم کشاورزی بود. سموم کشاورزی علت 70 درصد از آلودگی ها در حوزه آب و خاک محسوب می گردد.

در کشاورزی عمودی از محیط های ایزوله استفاده می گردد و امکان آلوده شدن محصولات توسط آفت ها به حداقل می رسد، بنابراین دیگر احتیاجی به استفاده از سموم شیمیایی برای فراوری این محصولات احساس نمی گردد.

معاونت توسعه پایدار سازمان ملل متحد، کشور های این سازمان را تشویق می نماید که از این روش برای فراوری محصولات خود استفاده نمایند، زیرا این روش باعث می گردد در مدت کوتاهی آلودگی آب و خاک به شدت کاهش داشته باشد. این روش در کشور های مختلف استفاده شده است و به نظر می رسد بسیاری از کشور ها با اتمام فاز مطالعاتی خود آماده هستند به جمع کشور هایی که از شیوه کشاورزی عمودی برای فراوری مواد غذایی استفاده می نمایند، اضافه شوند.

در حال حاضر کشور هایی مانند ایالات متحده، سنگاپور، اسکاتلند و امارات متحده عربی سرمایه گذاری سنگینی برای تأمین مزارع عمودی در کشورشان انجام داده اند. در آمریکا اریک اشمیت، رئیس سابق شرکت گوگل و جف بزوس بنیانگذار و مدیرعامل شرکت بزرگ آمازون 200 میلیون در شرکت پلنتی سرمایه گذاری کردند تا این شرکت یک مزرعه عمودی به وسعت یک هکتار احداث کند.

در امارات متحده عربی، شرکت پذیرایی هواپیمایی امارات 40 میلیون دلار در پروژه ساخت بزرگ ترین مزرعه عمودی سرمایه گذاری نموده است. این پروژه که احتمالا در اواخر سال2020 میلادی افتتاح خواهد شد، وسعتی برابر 1,2 هکتار و در آن از پیشرفته ترین تکنولوژی آبیاری و کشاورزی استفاده خواهد شد.

طبق محاسبات صورت گرفته این پروژه قرار است روزانه 2720کیلوگرم سبزیجات فراوری کند و این میزان محصول می تواند به عنوان مواد اولیه در 250 هزار غذای روزانه فراوریشده توسط هواپیمایی امارات استفاده گردد.

کشور امارات با مشکل تأمین منابع آبی روبرو است و سالیانه مبالغ هنگفتی را برای پروژه های تصفیه و تأمین آب شیرین هزینه می نماید، در نتیجه این پروژه می تواند مصرف آب در این کشور را به شدت کاهش دهد. اماراتی ها با استخدام نیرو های متخصص خارجی پروژه های مطالعاتی را برای گسترش این شیوه کشاورزی در تمام نقاط کشور امارات شروع نموده اند. امارات کوشش دارد با گسترش این روش مصرف آب در حوزه کشاورزی را تا 70 درصد کاهش دهد.

با توجه به شرایط جغرافیایی، مالی و سیاسی کشور ایران استفاده از شیوه کشاورزی عمودی می تواند اثرات مثبتی در حوزه حفاظت از منابع آب و خاک کشور داشته باشد و از خروج ارز برای واردات محصولات کشاورزی جلوگیری می نماید. بخش کشاورزی در ایران 80 درصد از آب تجدیدپذیر کشور را مصرف می نماید. با توجه به اینکه ایران مسئله ای جدی در حوزه منابع آب دارد، ادامه این وضع نه تن ها امنیت کشور را با مشکل روبرو می نماید، بلکه ممکن است تمدن فلات ایران را با تهدید روبه رو کند. از سوی دیگر کشور ایران از نظر ژئوپولیتیکی در یکی از مهم ترین نقاط جهان واقع شده، بنابراین همیشه در طول تاریخ با تهدید کشور های متخاصم روبه رو بوده است. برقراری امنیت در حوزه غذایی که یکی از وجوه مهم امنیت کشور محسوب می گردد، اهمیت بسیاری دارد و خطر کاهش فراوری محصولات کشاورزی در آینده می تواند باعث کاهش تاب آوری کشور در برابر تهدیدات خارجی گردد. از این جهت که در شیوه کشاورزی عمودی بهره وری فراوری در حوزه آب و خاک تا 90 درصد افزایش می یابد، استفاده از این روش می تواند در دستور کار وزارت کشاورزی قراربگیرد. طبق آمار وزارت کشاورزی در کشور 14 دانشکده کشاورزی فعال است که بخش اعظمی از فارغ التحصیلان این دانشگاه ها نتوانسته اند در حوزه مرتبط با تحصیلات خود به فعالیت بپردازد و یکی از رکوردداران بیکاری در ایران هستند. وزارت جهاد کشاورزی می تواند با شناسایی نخبگان این دانشگاه ها و ارایه تسهیلات به آن ها برای راه اندازی مزارع عمودی، در میان مدت نه تن ها کشور را از وضع تنش آبی خارج کند، بلکه در بلندمدت ایران می تواند به عنوان صادرنماینده محصولات کشاورزی مطرح گردد.

منبع: روزنامه شهفرایند

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 33553

به "کشاورزی در زمین های عمودی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی در زمین های عمودی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید