کشتی همدان و فرسنگ ها فاصله از دوران طلایی خود، جوانان را دریابید

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران-گروه استانها: روزگاری ورزش همدان را در کشور با نام کشتی می شناختند و کشتی ورزش اول ورزشکاران و مردم استان همدان بود؛ اما روزگار چرخید و چرخید تا ورزش اول همدان از سرانجام در رتبه اول قرار گرفت و همدانی که در 3 دوره قبلی المپیک نماینده داشت در المپیک 2016 در عین ناباوری علاقه مندان به کشتی نماینده نداشت که این موضوع نشان می دهد کشتی استان با دوران اوجش فاصله بسیار دارد.

کشتی همدان و فرسنگ ها فاصله از دوران طلایی خود، جوانان را دریابید

ورزش کشتی را می توان به عنوان یکی از کهن ترین و پرطرفدارترین رشته های ورزشی دنیا دانست که از دوران باستان به شکل های مختلفی در بین انسان ها وجود داشته و زورآزمایی و کشتی دریافت از دوران نخستین انسان ها نیز وجود داشته و حتی این موضوع را در غریزه و فطرت انسان ها دید.

در ایران نیز ورزش کشتی از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و در دوران صفویه و زندیه کشتی از رونق بسیار بالایی در بین ایرانی ها برخوردار بوده و این علاقه در دوره های مختلف افزایش بسیار چشمگیر داشته تا جایی که در دوره قاجاریه ناصرالدین شاه، صاحب دوله را مأمور گسترش کشتی در ایران کرد.

کشتی ورزش اول و محبوب تمام ایرانی ها است

در زمان های نه چندان دور در هر شهری صدها پهلوان و کشتی گیر وجود داشت و امروز نیز هر زمان از این رشته ورزشی نام برده می شود با قطعیت می توان گفت که کشتی ورزش اول و محبوب تمام ایرانی ها است.

در استان همدان نیز کشتی از ورزش های بسیار محبوب و پرطرفدار در بین جوانان این شهر است اما روزگاری است که خبری از کشتی همدان در کشور مخابره نمی شود و اگر هم فرکانسی از کشتی همدان مخابره می شود تنها ناامیدی در دل های علاقه مندان و گوش شکسته های این رشته نقش می بندد.

اگر بخواهیم تاریخ موفقیت های کشتی گیران همدان را ورق بزنیم نخستین مدال ارزشمند و تاریخی کشتی استان همدان را مسعود مصطفی جوکار در المپیک 2004 آتن کسب کرد تا برای اولین بار در تاریخ ورزش همدان یک مدال نقره المپیک به عنوان برگ زرینی در کارنامه ورزش همدان ثبت شود.

در سال 2012 و درست 8 سال بعد نیز صادق گودرزی در وزن 74 کیلوگرم مدال نقره المپیک را به گردن آویخت.

نایب قهرمانی سعید ابراهیمی در مسابقات دنیای باکو، قهرمانی جمال میرزایی و صادق گودرزی در بازی های آسیایی 2010 گوانجو، قهرمانی میثم مصطفی جوکار در بازی های آسیایی 2014 اینچئون، نایب قهرمانی صادق گودرزی در مسابقات دنیای مسکو و حضور متعدد در اردوهای تیم ملی و مسابقات بین المللی مختلف از دیگر افتخارات کشتی و گوش شکسته های همدانی در چند سال اخیر بوده است.

بااین حال تاریخ کشتی همدان باید سال ها چشم انتظار باشد تا شاید این عناوین دوباره تکرار شود که با وضعیت کنونی انتظاری بی فایده باشد چراکه شکست میثم مصطفی جوکار در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در رقابت های المپیک ریو برابر علیرضا کریمی تیر خلاص بر پیکره کشتی همدان بود تا دست کشتی همدان که در سه دوره قبلی المپیک نماینده داشت از المپیک تابستانی 2016 ریودوژانیرو کوتاه بماند.

وضعیت کشتی همدان به همین منوال بود تا اینکه بعد از برگزاری انتخابات پر حرف وحدیث هیئت کشتی استان همدان علی رحیمی فر با اکثریت رای اعتماد مجمع را جلب کرد و برای 4 سال سکان دار هیئت کشتی استان همدان شد تا شاید بتواند حال وروز کشتی استان را تغییر دهد

رقم بدیهی های هیئت کشتی استان همدان به طور دقیق مشخص نیست

رئیس هیئت کشتی استان همدان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به مسائل هیئت کشتی استان همدان در بدو پذیرش مسئولیت گفت: مهم ترین چالشی که پس از کسب رأی از سوی مجمع هیئت کشتی استان با آن روبه رو بودیم بدهی های انباشته شده از سال های قبل بود.

علی رحیمی فر افزود: حتی با گذشت چند ماه از پذیرش مسئولیت در هیئت کشتی رقم بدیهی ها به طور دقیق مشخص نیست و باوجوداینکه فهرستی از بدهی ها و طلبکاران را در اختیار ما گذاشته اند با مراجعه طلبکاران جدید به هیئت این فهرست مدام تغییر می کند و بر مبلغ بدهی اضافه نموده می شود.

وی بابیان اینکه بخش عمده ای از بدیهی های هیئت مربوط به لیگ برتر در سال 94 است، گفت: بخش دیگری از بدهی ها به دستمزد معوق داوران و مربیان کشتی مربوط می شود و بخش دیگری نیز به وظایف ذاتی و امور جاری هیئت درگذشته و بدهی های متفرقه ازجمله هزینه خوردوخوراک و ایاب و ذهاب تیم های کشتی تحت پوشش هیئت مربوط بوده است.

رئیس هیئت کشتی استان همدان بابیان اینکه ورزش کشتی 3 ضلع مؤثر دارد که مربیان، داوران و کشتی گیران آن را تشکیل می دهند، گفت: تا مربیان و داوران پای کار نباشند قهرمانی و کسب عناوین برای کشتی گیر میسر نمی شود که به همین دلیل برای دلگرمی و قدردانی از مربیان و داوران کشتی استان ابتدا تسویه حساب با این افراد در دستور کار قرار گرفت.

رحیمی فر با اشاره به تسویه بدهی ها بیان نمود: از 25 میلیون تومان طلب داوران که مربوط به 2 سال گذشته بود بخش عمده آن پرداخت شده و بخش عمده ای از طلب مربیان که از سال های قبل از هیئت داشتند نیز در این چند ماه پرداخت شده است.

وی بیان نمود: سعی کردیم آن بخش از بدهی های لیگ برتر هم که اضطراری بود، تسویه کنیم.

رئیس هیئت کشتی استان همدان بابیان اینکه علی رغم مسائل موجود تقویم تدوین شده و امور جاری هیئت را با اهتمام پیش بردیم، گفت: بدهی های سنگین و مسائل اقتصادی باعث نشد که هیئت در این مدت اعزامی را از دست بدهد و با تأمین منابع اقتصادی و مدیریت آن در همه مسابقات ازجمله مسابقات ساحلی، بانوان، نونهالان، خردسالان، جوانان نوجوانان، پیشکسوتان، بزرگ سالان و کشتی پهلوانی تیم های استان همدان شرکت کردند.

150 میلیون تومان برای بازسازی، تجهیز و تعمیر خانه کشتی همدان هزینه شد

رحیمی فر افزود: در این مدت 150 میلیون تومان نیز برای بازسازی، تجهیز و تعمیر خانه کشتی استان همدان هزینه و چند تشک کشتی نیز خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه های هیئت کشتی به اقدامات کوتاه مدت خلاصه نشده و برای ارتقا کشتی همدان برنامه های بلندمدتی نیز در دستور کارداریم، بیان نمود: استعدادیابی توجه به تیم های پایه و پشتوانه سازی برای تیم های بزرگ سالان کشتی همدان از اهم برنامه های بلندمدت هیئت کشتی استان همدان است.

رئیس هیئت کشتی استان همدان یادآور شد: در این راه برگزاری مسابقات لیگ سراسری نوجوانان، لیگ داخلی استان و میزبانی از مسابقات چندجانبه با حضور تیم های قدرتمند استان های کشور را در دستور کارداریم.

آموزش اصولی و نوین داوران، مربیان و کشتی گیران استان همدان

رحیمی فر با تأکید بر آموزش اصولی و نوین داوران، مربیان و کشتی گیران استان همدان گفت: از دیگر برنامه های هیئت کشتی ارتقا سطح دانش مربیان، داوران و کشتی گیران استان همدان با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی نوین است و درواقع توسعه کشتی باید به صورت علمی و تئوری در همدان دنبال شود.

وی بابیان اینکه از مسائل ورزش استان توجه بیشتر و معطوف شدن همه امکانات به مرکز استان بوده درحالی که ما نگاه ویژه ای به هیئت های کشتی شهرستان های استان خواهیم داشت، گفت: تلاش خود را برای رساندن کشتی ملایر، نهاوند و سایر شهرستان ها به دوران اوج خود به کار خواهیم گرفت.

هیئت کشتی بنگاه اقتصادی نیست

رئیس هیئت کشتی استان همدان با تأکید بر دریافت مشورت از بزرگان کشتی همدان و پرهیز از تصمیمات فردی بیان نمود: مجموعه ای از نخبگان کشتی همدان در کنار هم جمع شده و به عنوان شورای سیاست گذاری یا شورای تصمیم گیری کشتی استان اهداف هیئت را با نظر این افراد پیش خواهیم برد و اعضای کمیته های هیئت نیز با نظر این شورا مشخص شده و از تصمیمات فردی یا احساسی پرهیز می کنیم.

رحیمی فر بابیان اینکه تضارب آرا سازنده است اما این تضارب آرا نباید به مناقشه و مجادله تبدیل شود، گفت: همگرایی و همدلی جامعه کشتی اعم از پیشکسوتان، مربیان، قهرمانان نامی و سایر ورزشکاران نیاز اصلی کشتی همدان است.

وی با بیان اینکه به دنبال حمایت از گروه یا افراد خاصی نیستیم و از نظرات مختلف برای پیشبرد اهداف هیئت و پیشرفت کشتی استان استقبال می کنیم، گفت: از همه درخواست داریم اختلافات و ذهنیت های منفی را برای کمک به کشتی کنار بگذارند.

وی بابیان اینکه هیئت کشتی بنگاه اقتصادی نیست و وظیفه هیئت بر اساس قوانین بالادستی توسعه ورزش آماتوری و قهرمانی است، گفت: بدهی های معوقه هیئت و هزینه اعزام تیم ها را به شخصه و از طریق ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی و علاقه مندان کشتی تأمین کردیم.

رحیمی فر بیان نمود: اهتمام در توسعه ورزش نباید مختص به یک ارگان خاص باشد ورزش و تحرک بدنی نیاز روانی اجتماعی جوانان است و دولت بر اساس قوانین بالادستی باید چتر حمایتی خود را بر سر ورزش ورزشکاران باز کند و این وظیفه دولت است.

رئیس هیئت کشتی استان همدان با اشاره به تکلیف فدراسیون به هیئت های کشتی برای حضور در لیگ منطقه ای نونهالان و نوجوانان و همچنین برگزاری لیگ استانی، بیان نمود: با این شرایط هیئت کشتی برای آن که یک سال خود را سپری کند به 500 میلیون تومان منابع اقتصادی نیاز دارد تا بتوانیم هم بدهی های خود را تسویه کنیم و هم وظایف و اموری را که بر عهده داریم به بهترین نحو انجام دهیم اما تاکنون کمکی از منابع دولتی به هیئت کشتی نشده است.

وی افزود: تلاش خود را برای بازگرداندن کشتی همدان به جایگاه اصلی در کشور به کار خواهیم گرفت اما با توجه به شرایط موجود کشتی استان، برای تدارک مقدمات این هدف و رسیدن به آن حداقل 6 سال زمان نیاز است.

استعدادهای نابی در کشتی استان همدان وجود دارد

رحیمی فر بابیان اینکه استعدادهای نابی در کشتی استان همدان وجود دارد، گفت: هدف ما شناسایی، پرورش و حمایت این استعدادها برای ظهور و حضور در سطح اول کشور است.

وی گفت: یکی از این استعدادها دانیال شریعتی نیا است که در مسابقات جوانان آسیا بااقتدار به مدال طلا رسید و بدون دادن یک امتیاز به رقیبان خود به عنوان ستاره مسابقات انتخاب شد.

رئیس هیئت کشتی استان همدان با اشاره به حضورش در جمع اعضای شورای شهر همدان بیان نمود: این موضوع که رئیس یک هیئت ورزشی از جایگاه اجتماعی برخوردار و مورد تائید مردم باشد یک فرصت مناسب برای آن رشته ورزشی است تا رئیس هیئت با تعاملات اداری و اجتماعی در راستای پیشرفت آن هیئت تلاش کند.

از عضویت در شورا برای کشتی رانت ایجاد نخواهم کرد

رحیمی فر بیان نمود: از عضویت در شورا برای کشتی رانت ایجاد نخواهم کرد و به عنوان نماینده مردم همدان در شورای اسلامی شهر، همگانی کردن و توسعه و پیشرفت همه رشته های ورزشی در دستور کار ما قرار گرفته است و همه ورزش ها از دید ما یکسان هستند.

وی با اشاره به افتخارات کشتی همدان از ابتدای سال 96 گفت: از ابتدای سال تا امروز یک مدال طلای جوانان آسیا توسط دانیال شریعتی نیا و 2 مدال برنز آسیا در آلیش بانوان توسط لیلا سیاهوشی کسب شده و در تمام رده های سنی از خردسالان، نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگ سالان یم تا 3 نفر دعوت به اردو تیم ملی داشتیم.

رئیس هیئت کشتی استان همدان افزود: از ابتدای سال جاری تمام مسابقات انتخابی استان در تمام رده ها برگزار شده است.

کوتاه سخن اینکه کشتی یکی از رشته هایی است که در استان همدان طرفداران بسکمک دارد و استعدادهایی بسکمک در خاک استان همدان وجود دارد و از همدان و ملایر گرفته تا شهرستان نهاوند می توان کشتی گیران خوبی را پرورش داد.

رشته کشتی می تواند ورزش استان همدان را همچون گذشته در کشور صاحب افتخار کند و ورزش همدان در رویدادهای دنیای و المپیک حضور مستمر داشته باشد اما متأسفانه این رشته با بی توجهی مسئولین تصمیم گیرنده استان همدان دست وپنجه نرم می کند و کشتی استان همدان نیازمند بازنگری دوباره توسط دستگاه ورزش دارد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 17788

به "کشتی همدان و فرسنگ ها فاصله از دوران طلایی خود، جوانان را دریابید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتی همدان و فرسنگ ها فاصله از دوران طلایی خود، جوانان را دریابید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید