یک کتاب ایرانی در جمع نامزدهای بهترین کتاب آشپزی دنیا

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، مرحله نهایی مسابقات تخصصی جهانی گورماند که ویژه آثار حوزه آشپزی است، از 17 تا 21 خرداد ماه امسال در شهر یانتای کشور چین برگزار می گردد که کتاب آشپزی مدرن پانیذ اثر تالیفی سمیرا جنت دوست مربی ایرانی آشپزی و شیرینی پزی، در رقابت با 6 کتاب از کشورهای برزیل، کانادا، روسیه، چین، پرو و آمریکا در مرحله پایانی مسابقه گورماند حضور خواهد داشت.

یک کتاب ایرانی در جمع نامزدهای بهترین کتاب آشپزی دنیا

گورماند بزرگترین مسابقه کتاب های آشپزی است که 15 سال قدمت داشته و در کشور فرانسه برگزار می گردد. این رویداد در سال 1995 توسط ادوارد کوین ترو پایه گذاری شد و مسابقه ای با رقابت آزاد برای همه ناشران زبان های مختلف و همه کشورها است. برندگان در نوامبر هر سال معرفی می شوند و برای انتخاب بهترین کتاب آشپزی در جهان رقابت می نمایند و در آوریل سال بعد برای اهدای جوایز به صرف شام دعوت می شوند. صدها ناشر، نویسنده، سرآشپز و ژورنالیست در این مراسم شرکت می نمایند.

این مسابقه با به چالش کشیدن فرهنگ های مختلف غذایی، معیارهایی نظیر ایده های نو در ارائه دستورهای غذایی، طراحی خلاقانه، کیفیت فراوری و ترجمه آثار به زبان های دیگر را برای امتیازدهی مد نظر قرار می دهد.

در سال 2015 برای اولین بار، ایران از بین 205 کشور شرکت نماینده در بخش خارجی، با انتخاب کتاب آشپزی مدرن پانیذ جزو 7 کشور برتر شناخته شده و در لیست انتخاب بهترین کتاب جهان قرار گرفته است. طبق اظهار برگزارنمایندگان این مسابقات، رقابت بسیار سخت بوده و اغلب کتاب های شرکت داده شده از کیفیت بالایی برخوردار بوده اند.

سمیرا جنت دوست در کتاب آشپزی مدرن، دستورهای غذایی مربوط به سرزمین های گوناگون را به ساده ترین شکل خلاقانه و تصاویر کاملاً حرفه ای آموزش داده است. این کتاب در قالب آثار نفیس در 416 صفحه قطع رحلی با فصل بندی سوپ ها، سالادها، کباب ها، غذاهای مجلسی، غذاهای دریایی، ایتالیایی و آسیایی به چاپ رسیده است. این اثر نشان می دهد چگونه می توان طعم های غذاهای بین المللی را به طریقی خلاقانه و مطابق با ذائقه ایرانیان تهیه کرد.

همچنین بر اساس این گزارش، در آستانه داوری نهایی مسابقه جهانی گورماند، سمیرا جنت دوست در یانتای چین از آشپزی مدرن پانیذ سخن می گوید. داوران مسابقه گورماند از صاحبان این آثار دعوت نموده اند تا در همایش در قالب سخنران به یانتای چین بروند.

سمیرا جنت دوست، بانوی آشپز ایرانی که علاوه بر تدریس و مربیگری، در حوزه تالیف و نشر کتاب های آشپزی و شیرینی پزی فعالیت دارد، درباره حضور خود در مسابقه گورماند گفت: زمانی که به تالیف، طراحی و نشر کتاب هایم پرداختم، به فکر حضور در مسابقات جهانی نبودم. در هر کاری، اعم از تدریس و تالیف، همیشه ارائه بهترین ها را مد نظر داشتم تا اینکه در سال 91 در جشنواره کتاب های نفیس هنری مقام اول را کسب کردم. ثمره این جشنواره آشنایی من با خانم دکتر فریده خلعتبری، مدیر انتشارات شباویز، بود که نماینده مسابقات جهانی لایپزیگ آلمان در ایران هستند و کتاب های من را برای شرکت در این مسابقه به آلمان فرستادند.

وی اضافه نمود: همان زمان غرفه ای در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت گرفتم و آثارم را به نمایش گذاشتم. مسئولان مسابقه لایپزیگ آلمان هم غرفه ای در نمایشگاه فرانکفورت داشتند که آثار برتر جهانی را در آن غرفه به نمایش گذاشته بودند. وقتی کتابم را در آن غرفه دیدم، بسیار امیدوار شدم و با انرژی مضاعف به فراوری آثار بعدیم پرداختم. مدتی گذشت و من نمی دانستم که مسئولان مسابقه جهانی گورماند، کتاب را از لایپزیگ آلمان درخواست نموده بودند تا آنالیز نمایند. وقتی از سوی داوران مسابقه گورماند اعلام شد که کتابم به عنوان یکی از آثار برتر شناخته شده است، بسیار غافلگیر شدم.

جنت دوست اضافه نمود: آنها سال قبل به وسیله ایمیل از من درخواست کردند تا کتاب هایم را برای ارائه در مسابقه گورماند سال 2015 برایشان ارسال کنم. به تازگی داوران این مسابقه کتاب آشپزی مدرن را یکی از 7 اثر برتر جهان در حوزه آشپزی معرفی نموده و از من دعوت کردند در همایش نهایی این مسابقه که از تاریخ 17 تا 21 خرداد ماه در کشور چین برگزار می گردد، شرکت کنم. این مسابقه نظیر جایزه اسکار در صنعت فیلمسازی، برای سرآشپزان معروف جهان اهمیت دارد.

به گفته وی، مسئولان برگزاری مسابقه در دعوتنامه خود قید کردند که من به عنوان صاحب اثر می توانم با لباس محلی یا رسمی به همراه پرچم کشورم به عنوان نماینده ای از مردم سرزمینم حضور پیدا کنم و درباره کتاب هایم سخنرانی داشته باشم. امیدوارم با دعای مردم سرزمینم، بتوانم جایزه برترین کتاب آشپزی سال 2015 مسابقه گورماند را به ارمغان بیاورم.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 19952

به "یک کتاب ایرانی در جمع نامزدهای بهترین کتاب آشپزی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کتاب ایرانی در جمع نامزدهای بهترین کتاب آشپزی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید