تحریم گوشی های هواوی توسط گوگل برای کاربران ایرانی چه تبعاتی دارد

به گزارش مهسان بلاگ، دونالد ترامپ روز گذشته سندی را امضا کرد که بر اساس آن شرکت های آمریکایی از این به بعد نمی توانند بدون اجازه دولت آمریکا، محصولات مخابراتی را از شرکت های چینی مثل هواوی یا زد تی ای خریداری نمایند. در ابتدا موضوع صرفا یک درگیری تجاری بین چین و ایالات متحده بود تا اینکه امروز گوگل هم اظهار داشت به ارتباط خود با شرکت هواوی خاتمه می دهد و این موضوع باعث شد پای میلیون ها کاربر گوشی های اندرویدی وسط دعوا کشیده گردد. واقعیت این است که هواوی دومین فراوری نماینده بزرگ گوشی های هوشمند به حساب می آید و صرفا در یکسال گذشته، 200 میلیون دستگاه گوشی به فروش رسانده است. در بازار کشور ما هم سهم قابل توجهی به محصولات هواوی اختصاص دارد و تحریم این شرکت توسط گوگل می تواند برای کاربران بسیاری مشکل ساز باشد.

تحریم گوشی های هواوی توسط گوگل برای کاربران ایرانی چه تبعاتی دارد

صبح امروز خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی گوگل اظهار داشت که این شرکت مجوزهای اندرویدی هواوی را لغو نموده است، چون نام شرکت چینی در لیست مخصوص وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار گرفته و دو شرکت به هیچ عنوان نمی توانند باهم مراوده نرم افزاری یا سخت افزاری داشته باشند. اما این قطع همکاری برای کاربران چه معنایی دارد؟ در حقیقت هواوی از این به بعد می تواند از نسخه متن باز سیستم عامل اندروید استفاده کند، اما نمی تواند سرویس های گوگل مثل فروشگاه گوگل پلی یا اپلیکیشن هایی مثل یوتوب و گوگل کروم را روی محصولاتش ارائه دهد.

البته اکانت رسمی توییتر اندروید کمی بعد اظهار داشت کاربران فعلی گوشی های هواوی می توانند به استفاده از این سرویس ها و دریافت بروزرسانی های امنیتی ادامه دهند، اما شرح نداد تکلیف کاربرانی که در سال های آینده موبایل هوشمند هواوی خریداری می نمایند چه خواهد شد.

تا امروز کاربران ایرانی برای تمام محدودیت هایی که در مقابلشان قرار دارند راهکار پیدا نموده اند و احتمالا راستا دور زدن این یکی را هم پیدا می نمایند. مثلا همین امروز هم بسیاری از گوشی های برند شیائومی که در بازار ایران عرضه می شوند مجهز به رام چین هستند و به شکل پیش فرض امکان استفاده از سرویس های گوگل را ندارند. اما کاربران ایرانی با روش های جایگزین سرویس هایی مثل گوگل پلی را روی این گوشی ها نصب می نمایند و مورد استفاده قرار می دهند.

تنها موضوعی که باقی می ماند دریافت بروزرسانی های سیستم عامل اندروید است. به طور معمول گوگل نسخه های جدید اندروید را توسعه می دهد و منتشر می نماید. کمی بعد هم بروزرسانی ها برای نسخه AOSP یا متن باز اندروید عرضه می شوند. هواوی به نسخه متن باز اندروید دسترسی دارد و احتمالا با کمی فاصله زمانی می تواند بروزرسانی ها را به دست کاربرانش برساند.

سناریوی دیگر هم این است که هواوی به کلی با پلتفرم اندروید خداحافظی کند و سیستم عامل اختصاصی خودش را توسعه دهد. ظاهرا این شرکت چینی از سال 2012 و زمانی که آمریکا اظهار داشت در خصوص هواوی و زد تی ای تحقیق می نماید، سیستم عامل های اختصاصی خودش را توسعه می دهد تا اگر روزی نتوانست از ویندوز یا اندروید استفاده کند جایگزین داشته باشد.

در هر حال هواوی اطمینان داده است خریداران موبایل های هواوی و آنر در سراسر دنیا مسئله ای نخواهند داشت. در بیانیه رسمی این شرکت که ساعتی پیش در پاسخ به اقدام گوگل منتشر شد می خوانیم:

به نظر شما تحریم غولی مثل هواوی توسط شرکت های آمریکایی، می تواند فعالیت این فراوری نماینده پیروز حوزه تکنولوژی را در دنیا تحت تاثیر قرار دهد؟ آیا ایران هم باید با مشاهده تجربه هواوی، به فکر توسعه دادن پلتفرم های خارجی و خودکفایی در تمام حوزه ها باشد؟

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 9779

به "تحریم گوشی های هواوی توسط گوگل برای کاربران ایرانی چه تبعاتی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم گوشی های هواوی توسط گوگل برای کاربران ایرانی چه تبعاتی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید